Confidenţialitate

Studiu: A scăzut interesul față de presă. În România, încrederea în știri a scăzut cel mai mult | AUDIO

Anul acesta, a scăzut interesul față de știri, dar și încrederea în presă, în general. Iar în România se înregistrează cea mai mare scădere a încrederii, arată datele studiului Digital News Report realizat de Institutul Reuters în 46 de țări ale lumii.

Indiferent că e vorba despre războiul din Ucraina sau despre politică, 40% dintre participanții la studiu au declarat că adesea evită știrile. Unii spun că acestea au un efect negativ asupra stării lor de spirit, iar alții, în general tineri, spun că nu înțeleg știrile.

Raluca Radu, profesor universitar în cadrul Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, care a lucrat la realizarea acestui studiu în România:

„În România, scăderea este de 16% și vedeți că suntem în mijlocul clasamentului dar tot este vorba de o scădere foarte brutală. Deci, este vorba despre o scădere la nivel global, probabil provocată de o oboseală din cauza știrilor foarte dese în pandemie. Încrederea în știri, în general, scade la nivel global cu două procente, noi avem cea mai dură scădere de încredere comparat cu toate celelalte țări din eșantion, cu aproape 9 procente. Încrederea în știri, în general, în România a ajuns la 33%, cel mai scăzut nivel de încredere este în Statele Unite ale Americii, 26% și cel mai ridicat nivel de încredere este în Finlanda, 69%.”

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Cei care sunt în continuare interesați de știri și au încredere în presă aleg ca surse de informare televiziunea și radioul, iar Europa FM se află în topul brandurilor în care românii au încredere, a menționat Antonia Matei, lector universitar în cadrul Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării din București:

„Întrebarea era cât de credibile ați spune că sunt știrile de la următoarele branduri. Pro TV rămâne în continuare în top, cu 70%, urmat de Digi24, aproape 68%, Radio Europa FM și Radio România Actualități, 68% și 65%. Oamenii sunt interesați cel mai mult de știrile locale, urmate de, pentru mine a fost surprinzător lucrul acesta, de știrile internaționale. Datele au fost colectate într-un moment critic internațional și asta poate să fie o explicație.”

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Studiul a fost realizat de Instititul Reuters pentru Studierea Jurnalismului, de la Universitatea din Oxford. Au fost chestionate peste 93.000 de persoane din 46 de țări.

În România, eșantionul a fost de 2.001 persoane.

Foto: Unsplash / Felicia Buitenwerf