Confidenţialitate


Studenții cer reducerea taxei de școlarizare, în condițiile în care numeroase cursuri sunt online


Studenții cer reducerea taxei de școlarizare, în condițiile în care numeroase cursuri sunt online

În contextul activităților didactice realizate integral online, studenții nu mai beneficiază de baza materială oferită de universitate, începând cu serviciile bibliotecilor universitare, sălile de studiu, materiale pentru laborator și până la bazele sportive, argumentează ANOSR.

În același timp, studenții mai spun că se reduc considerabil costurile universităților aferente cheltuielilor cu regia, cheltuielilor de întreţinere şi gospodărie.

Comunicatul integral al ANOSR:

Începerea noului an universitar și identificarea tendinței de a decide realizarea activităților didactice exclusiv în mediul online pentru unele programe de studiu atrage atenția asupra taxelor de școlarizare și justificarea cuantumului acestora. În contextul în care activitatea didactică se va desfășura în sistem online și implicit a modificării costurilor specifice programului, Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) solicită universităților să prezinte clar studenților mecanismele prin care se stabilesc taxele de studiufundamentarea acestora pentru noul an universitar prin raportare la taxa stabilită pentru primul semestru și reducerea taxelor de școlarizare unde se impune conform fundamentării, pornind de la modificarea ponderii și a tipurilor de costuri specifice programului. 

În învățământul superior românesc universitățile pot admite la studii peste locurile finanțate de la bugetul de stat studenții care acceptă să suporte cheltuielile de școlarizare din resurse proprii, iar taxa de școlarizare aferentă se stabilește la nivel de Senat universitar în funcție de costurile specifice școlarizării.

Totuși, conform OMECTS nr. 3666/2012 privind aprobarea Codului drepturilor și obligațiilor studentului (CDOS), art. 15,  „Studenții au dreptul de a cunoaște mecanismele prin care se stabilesc taxele de studiu” și inerent modul în care se fundamentează acestea. Odată cu schimbarea bruscă a situației de fapt, se impune stabilirea taxei de studiu în raport cu noua realitate, întrucât taxa identificată de universitate ca fiind adecvată programului de studii în raport cu costurile aferente (astfel cum prevede Ordonanța de urgență nr. 133/2000 privind ı̂nvățământul universitar și postuniversitar de stat cu taxă, peste locurile finanțate de la bugetul de stat la art. 3), cât și evaluarea studentului asupra raportului dintre taxă și serviciile oferite au suferit modificări din momentul luării deciziei. 

În contextul activităților didactice realizate integral online studenții nu mai beneficiază de baza materială oferită de universitate, începând cu serviciile bibliotecilor universitaresălile de studiumateriale pentru laborator și până la bazele sportive. Totodată, se reduc considerabil costurile universităților aferente cheltuielilor cu regia, cheltuielilor de întreţinere şi gospodărie.

Având în vedere evidenta modificare a structurii cheltuielilor universităților cu programele de studiu, se impune reevaluarea, refundamentarea acestora în raport cu cheltuielile prognozate pentru semestrul I, consultarea cu organizațiile studențești, studenții reprezentanți și informarea studenților cu privire la modul în care se vor diminua cheltuielile și, în corolar, taxele de școlarizare, astfel încât dreptul cu valoare de garanție prevăzut de Codul drepturilor și obligațiilor Studentului să fie respectat.

Reducerea taxei de școlarizare în contextul educației online trebuie privită însă și din perspectiva dificultăților financiare ale studenților ale căror familii sunt afectate financiar de criza economică generată de pandemie. Sprijinirea acestora reprezintă un punct cheie în combaterea fenomenului de abandon universitar prezent de mult timp în spațiul învățământului superior și accentuat de criza economică. Un eșec al instituțiilor de învățământ superior de a răspunde corespunzător solicitărilor contextului pandemic în toată complexitatea sa ar determina pierderi semnificative pentru societate în ansamblul său.

Asumarea răspunderii față de comunitatea universitară obligă la realizarea unui plan efectiv de susținere a studenților. Astfel, după reflectarea asupra scăderii realiste a serviciilor oferite, credem că singura soluție alternativă scăderii taxelor de școlarizare este aprobarea unui plan de investiții în resursa educațională digitală accesibilă studenților, corelat cu crearea de mecanisme adiționale de sprijin pentru studenți. 


Ultimele stiri
În Prahova, instalaţiile sunt umplute cu apă, de vineri, la ora 23.00. Prin mesaje RoAlert populația e sfătuită…

Directorii de școli și inspectorii școlari vor fi schimbați anul viitor, iar concursurile ar urma să aibă loc…

Mai multe cluburi din SuperLiga României îi cer lui Nicușor Dan să nu promulge legea care stabilește că…

Un susținător al lui Călin Georgescu, obligat de instanță să achite 50.000 de lei daune morale unui bărbat…

Legea Nordis, promulgată de președintele Nicușor Dan: „Sumele plătite de cumpărători nu pot fi folosite în alte scopuri…

Percheziții ale Parchetului European la Primăria Târgu Jiu. Cercetările au legătură cu unele achiziții făcute în școli cu…

Premierul Bolojan: „Foarte posibil, din această seară alimentarea cu apă menajeră va fi reluată în Prahova. Despre responsabili: „Dacă…

ÎCCJ explică de ce a atacat a doua oară la CCR legea privind pensiile magistraților. Purtătorul de cuvânt…

5 idei de pijamale perfecte pentru o seară de film acasă (P)

Grupul parlamentar „Pace – Întâi România” a depus o moțiune de cenzură împotriva Guvernului Bolojan. Ninel Peia l-a…