A fost adoptată ordonanța de urgență care prevede tăierea sporului de condiții vătămătoare în cazul angajaților la stat
Proiectul de ordonanță de urgență (OUG) care taie sporul acordat pentru condiții vătămătoare în cazul angajaților la stat a fost adoptat luni, 30 lunie, în ședință de Guvern, a declarat ministrul Proiectelor Europene, Dragos Pîslaru. Tot azi, pe ordinea de zi s-a aflat și proiectul de OUG care vizează reorganizarea ANAF.
Ordonanța de urgență privind remunerarea bugetarilor limitează acordarea sporului pentru condiții periculoase sau vătămătoare la 300 lei brut lunar, corespunzător timpului lucrat la locul de muncă respectiv, a transmis Guvernul.
Totodată, concediul de odihnă suplimentar, acordat pentru prestarea de munci grele, periculoase sau vătămătoare, ori activitate în locuri de muncă în care există astfel de condiții, va avea o durată cuprinsă între 3-5 zile lucrătoare, potrivit aceleiași OUG adoptate luni de Guvern. Adoptarea a avut loc după ce acest act normativ a fost avizat, tot luni, de Consiliul Economic și Social (CES).
Premierul Ilie Bolojan spunea la sfârșitul săptămânii trecute că există prea multe sporuri la stat și că acestea vor fi reevaluate și legate de performanță.
Măsurile intră în vigoare începând cu data de 1 iulie 2025 și se aplică până la data de 31 decembrie 2026.
Reorganizarea activității ANAF: se păstrează actuala structură „pentru a evita costurile administrative suplimentare semnificative”
Tot luni, Executivul a adoptat ordonanța de urgență care vizează unele măsuri de îmbunătățire și reorganizare a ANAF.
Direcția generală antifraudă fiscală din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală își va păstra organizarea actuală, transmit guvernanții. Așadar, nu se vor înființa structuri antifraudă județene, ci vor fi menținute structurile teritoriale doar la nivel regional, potrivit ordonanței de urgență adoptată de guvern în ședință.
„Astfel, motivat de principiile stabilite în Programul de guvernare PSD-PNL-USR-UDMR-Grupul parlamentar al minorităţilor naţionale din Camera Deputaţilor 2025 – 2028, pentru care s-a obținut încrederea Parlamentului României, sunt abrogate prevederile prin care urmau să se operaţionalizeze, începând cu data de 1 iulie 2025, structurile antifraudă teritoriale judeţene. Totodată, a fost abrogată și reglementarea ce viza reorganizarea direcțiilor regionale antifraudă fiscală pentru a asigura funcționalitatea și operaționalizarea structurilor antifraudă teritoriale județene”, a transmis Guvernul.
Executivul motivează că înființarea unor structuri la nivel județean, care ar fi implicat inclusiv crearea de noi posturi, ar fi însemnat cheltuieli suplimentare semnificative într-o perioadă în care se are “în vedere necesitatea reducerii cheltuielilor publice”.
Alte modificări cuprinse în ordonanța de urgență se referă la prorogarea, până la data de 1 octombrie 2025, a obligativității utilizării sistemului național RO e-Factura pentru institutele sau centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale și pentru agricultorii persoane fizice care aplică Regimul special pentru agricultori. Cerințele tehnice pentru utilizarea sistemului nu permit îndeplinirea normei actuale de către cele două categorii menționate mai sus.
Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea






