Confidenţialitate

Recorder: Ordine contradictorii în cazul tragediilor aviatice de lsa Palazu Mic. 8 militari au murit în timp ce șefii Aviației dezbăteau dacă zborul este sigur

La șapte luni de la dubla tragedie aviatică de la Palazu Mic, în care 8 militari au murit, o investigație jurnalistică dezvăluie că ordine contradictorii date de șefii Armatei au permis decolarea, în condiţii de ninsoare şi givraj, a elicopterului care s-a prăbușit în Dobrogea pe când se afla într-o misiune de căutare a unui MIG dispărut de pe radare.

Potrivit surselor Recorder, ordinul de anulare a misiunii nu a ajuns la timp la echipaj. Dezvăluirile sugerează degringolada de la vârful Aviației într-o situație de criză.

Instituția face propria anchetă, dar nu are vreo concluzie.

În ciuda condițiilor meteo nefavorabile din acea seară, la ora 20.13 şefii Aviatiei, generalul-locotenent Viorel Pană si locțiitorul acestuia, generalul Valerică Vrăjescu, au dat ordine contradictorii privind decolarea elicopterului, se arata în cronologia făcută de Recorder.

Primul a dat dispoziție ca Puma să decoleze și să se întoarcă la bază dacă apar probleme, în timp ce al doilea a ordonat ca elicopterul să rămână la sol.

În aceeași seară, din cauza vizibilităţii extrem de reduse, un elicopter cu echipaj american refuzase să plece în misiune. Când în sfârșit cei doi generali au căzut de accord să anuleze misiunea, elicopterul tocmai decola.

Piloții n-au mai apucat însă să primească ordinul fiindcă în loc să îi anunțe, șeful de operațiuni curente, comandorul Jerard Stoica, era interesat să afle de la echipaj care sunt condiţiile de zbor, menţionează Recorder.

Potrivit datelor recuperate din cutia neagră, la 5 minute de la decolare între membrii echipajului au apărut discuții privind vizibilitatea redusă iar computerul de bord a emis avertizări în serie despre pericolul de îngheț.

La ora 20.30 şi 30 de secunde, elicopterul cu 7 oameni la bord a dispărut de pe radar şi s-a prăbuşit la 11, 5 km de baza de la Kogălniceanu.

A fost nevoie de 13 minute pentru ca generalii care conduc Aviaţia să cadă de acord dacă este sau nu sigur ca un elicopter să decoleze în condiţii de ninsoare şi givraj.

A fost nevoie de 4 minute pentru ca ordinul lor de anulare a misiunii să ajungă la turnul de control care ţinea legătura cu echipajul.

Elicopterul IAR 330 Puma a stat în aer numai 9 minute, sunt concluziile jurnaliştilor de la Recorder, care subliniază că oficialii Armatei nu au vrut să comenteze situația.

Citiți aici materialul Recorder cu privire la tragedia aviatică.

Citește și: 8 morți după două accidente aviatice succesive în Dobrogea: MiG 21 LanceR prăbușit într-o misiune de patrulare. Elicopterul plecat în căutare a căzut și el