Confidenţialitate

Readaptarea copiilor la interacțiunea fizică ar putea dura câteva luni, spun psihologii. Cum îi pot ajuta adulții între timp

Psihoterapeutul Diana Stănculeanu şi psihologul Domnica Petrovani au discut la Piața Victoriei, alături de Alice Iacobescu, despre revenirea elevilor la școală, după luni întregi de învățat în sistem online. Cu ce bagaj emoțional au revenit însă școlarii și cum va fi reîntoarcerea în bănci?

Psihologul Domnica Petrovani: „Pentru mulți dintre ei cu siguranță că a fost o experiență plăcută dar și inconfortabilă. Mulți dintre ei poate s-au obișnuit acasă și reîntoarcerea în clasă, alături de colegi, poate să fie inconfortabilă. Cred că e important să le dăm spațiu copiilor să se adapteze, să nu avem așteptări nerealiste. Unii dintre ei probabil simt mai multă anxietate, mai multă frică, retragere, poate mai multă apatie și a fi cumva atenți la cum se adaptează fiecare în parte cred că este ceea ce au nevoie acum.”

Ca să se readapteze la școala fizică, la interacțiunea cu profesori și colegi, este important ca elevii să aibă un stil de viață cât mai echilibrat, spune psihoterapeutul Diana Stănculeanu:

„ Să înțelegem cum i-a afectat pe copiii noștri toată perioada, e important să ne reamintim că impactul stresului nu dispare pur și simplu pentru că reîncep să meargă la școală. (…) Recuperarea ar însemna o atenție aparte acum pentru mișcare și grija față de ei, de la somn, la hidratare, la nutriție, doar așa își vor descărca stresul acumulat în ultima perioadă. Le-aș recomanda profesorilor să dea spațiu copiilor să facă mișcare, să se adapteze în ritmul lor, fără presiune și de a vorbi despre îngrijorare, despre frică dar și despre acele exepriențe plăcute, care i-ar ajuta să se reconecteze.”

Revenirea la normalitate este un proces care nu are loc imediat, lucru valabil și în cazul copiilor, atrage atenția psihologul Domnica Petrovani:

„Copiii au nevoie să reînvețe din experiența cu adulții cum să recreeze momente plăcute, care să le dea siguranță. Unii dintre ei vor avea multe stângăcii, poate au fost multe rupturi în relațiile cu prietenii, cu colegii. (…) E important să-i ascultăm și să vedem cum este pentru ei, ce semnificație are experiența pentru ei și care este ajutorul de care au nevoie. (…) Rapid n-o să fie posibil, deci cred că așa numitul plan de recuperare ar fi de cel puțin câteva luni, să-i observăm în următoarele luni cum își recapătă resursele și cum se readaptează într-un mod sănătos vieții lor de zi cu zi.

Pe de altă parte, psihoterapeutul Diana Stănculeanu avertizează că mulți elevi s-au plâns de faptul că, deja, profesorii le-au atras atenția că vor începe să recupereze materia pierdută imediat ce vor reveni în bănci:

„Mulți copii au verbalizat aceste anticipări negative de felul în care se va produce academic școala, partea asta de evaluări. Mulți dinte ei au note foarte puține și aveau aceste anticipări și, din nefericire, unii le-au avut pentru că li se comunicase explicit „din moment ce vă veți întoarce la școală, vom avea grijă să recuperăm”. Asta este o anxietate suplimentară, de care copiii nu au nevoie în acest moment.”