Confidenţialitate

Un raport făcut de autorități din Franța analizează modul în care alegerile prezidențiale din România au fost ținta unei campanii digitale axate pe manipularea algoritmului TikTok | AUDIO 

Caracatița din spatalele promovării lui Călin Georgescu pe TikTok înaintea alegerilor din noimebrie: Una dintre firmele care ar fi contactat influenceri are legătură cu o agenție de publicitate ucraineană. Manipularea informaţională s-a bazat în primul rând pe mobilizarea coordonată a câtorva mii de conturi, pentru a creşte artificial popularitatea cuvintelor-cheie asociate candidatului Georgescu, arată și un raport realizat de Secretariatul General pentru Apărare şi Securitate Naţională din Franţa.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Raportul este intitulat „Manipularea algoritmilor și instrumentalizarea influencerilor – Concluzii desprinse din alegerile prezidențiale din România & riscuri pentru Franța”.

Documentul publicat de un serviciu al Secretariatul General pentru Apărare şi Securitate Naţională din Franţa susține că în timp ce alegerile din Georgia și Republica Moldova de la sfârșitul anului 2024 făcuseră deja obiectul unor acțiuni hibride, alegerile prezidențiale din România par să fi fost ținta unei campanii digitale mai sofisticate, axată pe manipularea algoritmului unei platforme deosebit de populare în România, TikTok.

Raportul susține că este vorba de mobilizarea coordonată a câtorva mii de conturi, pentru a creşte artificial popularitatea cuvintelor-cheie asociate candidatului Georgescu şi a manipula astfel algoritmul de recomandare TikTok, astfel încât acestea să apară în feed-urile utilizatorilor.

Cuvintele asociate candidatului, cum ar fi, #calingeorgescu, potrivit European Digital Media Observatory , a înregistrat peste 73,2 milioane de vizualizări în numai şapte zile.

Firme din afara țării au recrutat influenceri români care să îl promoveze pe Călin Georgescu pe TikTok

Campania s-a bazat și pe exploatarea popularităţii unor influenceri care au fost plătiţi în mod mascat. Peste 100 de influenceri TikTok fără afinităţi politice deosebite şi cu un total de peste 8 milioane de abonaţi activi.

Sunt firme din afara țării care au fost implicare în recrutarea influcencerilor.

Oficialii din Franța spun că în acest moment nu este clar cine se află în spatele acestei campanii. Raportul mai subliniază și riscul manipulării similare în Franța.

Sursa foto: Shutterstock

Citește și: Folosirea abuzivă a AI de către angajatori, site-uri și poliție va fi reglementată în UE. Comisia Europeană a aprobat proiectul privind practicile interzise în materie de AI. Când devine legea pe deplin aplicabilă | AUDIO