Raport de Ziua Mondială a Libertății Presei: Fenomenul știrilor false a contaminat și România

Protestele anti-guvernamentale de la începutul anului au oferit prilejul unor televiziuni de știri de a manipula și dezinforma – arată raportul FreeEx 2016-2017, lansat  cu ocazia Zilei Mondiale a Libertății Presei.

 

Publicat de organizația non-guvernamentală Active Watch, raportul  scoate la iveală că unele televiziuni de știri au lansat informați neverificate în timpul manifestațiilor antiguvernamentale de la începutul anului.

Postul România TV, de exemplu, a relatat că protestele ar fi fost finanțate de miliardarul George Soros și de multinaționalele din România și că aceste manifestații ar fi reprezentat de fapt o lovitură de stat pusă la cale de anumite forțe politice.

Raportul critică și inactivitatea Consiliului Național al Audiovizualului care nu a luat decizii în spețe sensibile și nu a taxat abaterile editoriale.

Un aspect pozitiv în perioada 2016-2017 a fost creșterea numărului de avertizori publici de integritate din instituțiile publice care au sesizat  nereguli, abuzuri și ilegalități.  Pe de altă parte, s-au înmulțit cazurile de hărțuire a acestor avertizori. Astfel, mai mulți angajați ai radioului public au fost intimidați, cercetați disciplinar și amenințați cu sancțiuni, după ce au reclamat unele nereguli.

Raportul mai scoate la iveală și că autoritățile au blocat accesul jurnaliștilor la informații publice, unele partidele politice încă fac presiuni pentru a opri difuzarea unor materiale de presă, iar anumite instituții de presă sunt în continuare unelte ale proprietarilor, care urmăresc diverse interese. Este amintit aici cazul ziarului România Liberă, care s-a implicat în apărarea patronului Dan Adamescu, cercetat penal în mai multe dosare.