Pe 20 august 1968 ieșea primul autoturism românesc pe poarta Uzinei de Autoturisme

Construcția Uzinei de Autoturisme Mioveni a început în 1966. După semnarea unui contract de licența între Renault și statul român în 1968 începea fabricarea modelului DACIA 1100 sub licența R8.

Pe poarta uzinei de la Colibași (Pitești), pe 20 august 1968 ieșea primul autoturism românesc, modelul DACIA 1100, inspirat puternic după Renault 8. Atunci, Nicolae Ceauşescu pleca de la Colibaşi (azi Mioveni) la bordul primei maşini fabricate în România. Potrivit mărturiilor unor apropiați ai fostului lider comunist, în momentul în care Ceauşescu a văzut mașina DACIA 1100 fabricată în România, a exclamat:„Prea luxoasă pentru idioţi!“. Astfel, s-a renunţat la radio, oglinda laterală din dreapta şi la încălzirea  din spate.

Modelul DACIA 1100 a fost comercializat între anii 1968 și 1971, fiind înlocuit de modelul 1300. Un an mai târziu, în 1969, își făceau apariția primele Dacii 1300. Berlina cu 4 uși, 54 de cai putere și tracțiune pe puntea față era un automobil modern în Europa anilor 1970.

Abia în 1995 a avut loc lansarea primului autoturism conceput 100% de inginerii români, Dacia Nova.

Mașinile Dacia care au speriat cuplul Ceaușescu

Modelul DACIA 1100 nu este singurul care a avut parte de intervenția lui Ceaușescu.

Dacia D6 Estafette a fost expusă în premieră, vara aceasta, la Iași  la o Întâlnire Dacia Clasic. Este una dintre puținele astfel de exemplare încă păstrate în România. Au fost fabricate mai puțin de 1000 de bucăți, folosite doar de instituțiile statului.

Legenda spune că Elena Ceaușescu se temea că, dacă vor fi vândute populației, acestea vor ajunge un simbol al unei mișcări hippy românești, întocmai cum s-a întâmplat cu VW Transporter.

”Limuzina” Dacia pentru demnitari

Dacia 2000 „Tovarășa”, destinată cuplului Ceaușescu și înalților demnitari, a fost fabricată în 1982 și are dotări premium pentru vremea aceea: cutie de viteze automată, aer condiționat, geamuri electrice și pilot automat cu comenzi pe volan.