Confidenţialitate

Nicușor Dan, despre posibilitatea ca metroul să treacă sub administrarea PMB: „Are o subvenție de un miliard și jumătate pe an, bani pe care primarul municipiului București nu îi are” | AUDIO

Primarul general al Capitalei și candidat independent la alegerile locale de pe 9 iunie, pentru aceeași funcție, susținut de Alianța Dreapta Unită și de REPER – Nicușor Dan – a fost invitatul lui Tudor Mușat, în emisiunea „Piața Victoriei” la Europa FM. Nicușor Dan spune că Primăria generală a municipiului București nu își permite în acest moment anumite lucrări de mentenanță pe liniile de metrou și că, deși ar fi logic ca metroul să fie sub administrarea PMB, municipalitatea nu ar putea, financiar, să susțină acest lucru. „Pentru că metroul are o subvenție, care e de ordinul unui miliard, un miliard și jumătate pe an, pe care primarul municipiului nu îi are”, a spus la Europa FM Nicușor Dan. Totodată, el a vorbit despre probleme legate de parcuri și de traficul din București.

Nicușor Dan: „Una este să fii primar al municipiului București și să ai un buget de 15 miliarde, din care primăriile de sector să îți ceară  și alta e să fii primar general care are de fapt trei miliarde de lei”

Tudor Mușat: A existat această discuție, cât a fost Cătălin Cîrstoiu candidat comun al alianței PNL-PSD despre metrou. S-a discutat foarte serios, ce facem cu metroul? Până la urmă, ajunge sub administrarea orașului ca în orice oraș normal de pe lumea aceasta sau îl ținem în continuare separat la un minister al Guvernului? Se va întâmpla ceva și aici? Merită începută o discuție și despre acest metrou? Să vină la Capitală?”

Nicușor Dan: „E o temă foarte importantă. Evident că logic ar fi ca el să vină la Primăria Capitalei. Însă, în actualul context legislativ-administrativ ar fi o aventură a primarului municipiului București să preia metroul. Pentru că metroul are o subvenție, care e de ordinul unui miliard, un miliard și jumătate pe an, pe care primarul municipiului nu îi are. Pe de altă parte, ca toate lucrările, cum sunt podurile, pasajele, drumurile – nu vorbesc de linii noi – acolo să zicem că există niște bani, fie europeni, fie alocați de statul român – dar pe liniile care există sunt lucrări de mentenanță foarte scumpe, pe care primăria, în contextul acesta financiar nu și le permite. 

Noi, cele șapte primării din București, am avut în anul 2023 din taxele și impozitele bucureștenilor 15 miliarde de lei. Din 15 miliarde de lei, trei miliarde au fost subvențiile pe transportul public de suprafață, trei miliarde la Primăria Capitalei și 9 miliarde de lei la primăriile de sector. Una este să fii primar al municipiului București și să ai un buget de 15 miliarde, din care primăriile de sector să îți ceară și tu să le dai pentru școli, iar consiliul general să decidă unde se duc și alta e să fii primar general de municipiu București care are de fapt trei miliarde de lei, din care unele se duc pe spitale, unele pe drumuri, altele se duc pe treatru, altele pentru persoanele cu dizabilități și la sfârșit ai de investit 700-800 de milioane de lei total insuficienți pentru a face o proiecție pe București”.

Nicușor Dan: „Există mari investiții publice care vor fi definitivate de planul urbanistic general și de dezbaterea publică pe care o să o avem odată cu el”

Tudor Mușat: Despre ce altceva trebuie să li se vorbească bucureștenilor, dincolo de conductele de apă caldă?

Nicușor Dan: „Asta e o problemă cu care am avansat, așa cum am avansat cu transportul public. E un subiect în continuare foarte important traficul și e important că vrem să schimbăm flota de tramvaie, că o să reparăm toate liniile de tramvai, că în sfârșit am semnat studiul de fezabilitate pentru semaforizarea inteligentă și o să facem în etape: prima peste un an jumate, ultima peste trei ani și jumătate. Acestea sunt lucruri care, evident, preocupă bucureștenii ca alternativă la trafic.

Pe de altă parte, sunt mari investiții publice care vor fi definitivate de planul urbanistic general și de dezbaterea publică pe care o să o avem odată cu el. De exemplu, un mare complex sportiv, care să curpindă în sfârșit o sală polivalentă a Bucureștiului comparabilă cu cea din marile capitale ale lumii, o locație pentru un parc zoologic, și nu Grădina Zoologică aceea înghesuită în Băneasa pe care o avem, o discuție despre filarmonică. Acestea sunt lucrurile despre care, în opinia mea, trebuie să vorbim ca obiective pentru următorii patru ani”. 

Nicușor Dan: „În Herăstrău, problema este că aleile sunt crăpate” / „Aceasta este restanța pe care o avem”

Tudor Mușat: Nemulțumirile legate de cel mai mare parc al orașului – Herăstrăul – persistă și toată lumea zice că e un fel de paragină.

Nicușor Dan: „Ca să discutăm, în general, pe parcuri, am făcut niște investiții care nu s-au făcut. De exemplu, începem să avem toamne care sunt foarte secetoase și reparăm toate sistemele de irigații, am reparat podul mare din Tineretului, am schimbat alei în multe locuri, am plantat iarbă, copaci, am schimbat 10 din 45 de locuri de joacă care nu mai fuseseră schimbate de 15 ani, toate terenurile de sport au fost schimbate.

În Herăstrău, problema este că aleile sunt crăpate, și ele sunt crăpate pentru că malurile alunecă către lac dintotdeauna. În sfârșit, avem proiectul și banii pentru a începe această operațiune de a consolida toate malurile. Va dura doi ani, și după aceea vom face și aleile, care vor fi stabile și nu vor mai crăpa. Aceasta este restanța pe care o avem”.

Urmărește întreaga emisiune „Piața Victoriei” aici:

Sursa foto: Europa FM

Citește și: Nicușor Dan: Mulți vor vota cu mine ca fiind cel mai bine clasat candidat anti-PSD, astfel încât să nu iasă Cristian Popescu Piedone sau Gabriela Firea | LIVE TEXT | VIDEO