Ministrul Sănătății, despre materia Educație pentru Sănătate: Include igiena personală, obiceiurile alimentare. Și, adecvat vârstei copilului, să aibă și noțiuni legate de educația sexuală, de prevenirea sarcinilor nedorite, dar lucrurile acestea trebuie făcute de oameni calificați | VIDEO
Alexandru Rafila – ministrul Sănătății – a fost invitatul Mădălinei Dobrovolschi în emisiunea „Piața Victoriei” de miercuri seara, la Europa FM. Materia Educație pentru Sănătate „are mai multe componente. Are o componentă legată de igiena personală, are o componentă legată de obiceiurile alimentare, de necesitatea activității fizice”, a spus ministrul Sănătății la Europa FM, adăugând că „Și sigur că trebuie – adecvat vârstei copilului – să aibă și noțiuni legate de educație sexuală, de prevenirea sarcinilor nedorite, de exemplu. Dar lucrurile acestea trebuie făcute de oameni care să fie calificați”. „Toate celelalte tipuri de educație sunt posibile doar dacă copilul este sănătos, iar prevenția – la care toată lumea face atâta referire – nu se poate face decât dacă există oameni informați și care sunt posesorii informației corecte, nu induse”, a mai spus ministrul Sănătății la Europa FM.
Alexandru Rafila, despre materia Educație pentru Sănătate: E un plan pe care l-am demarat în 2002. „Am introdus-o atunci ca și disciplina curriculară facultativă. Și facultativă a rămas până ziua de azi”
Mădălina Dobrovolschi: Dar e un plan concret pentru introducerea acestei materii? Educație pentru Sănătate?
Alexandru Rafila: „Păi este un plan concret, pe care vă spun acum că l-am demarat personal în anul 2002. Se numea – împreună cu USAID la vremea aceea, era Agenția de Dezvoltare a Statelor Unite – Educație pentru Sănătate în Școala Românească. Am introdus-o atunci ca și disciplina curriculară facultativă. Și facultativă a rămas până ziua de azi”.
Alexandru Rafila: „Educația pentru Sănătate are mai multe componente” / „Să aibă și noțiuni legate de educație sexuală, de prevenirea sarcinilor nedorite, de exemplu. Dar lucrurile acestea trebuie făcute de oameni care să fie calificați”
Mădălina Dobrovolschi: Și cu foarte multe controverse pentru că s-a înțeles că copiii vor învăța altceva?
Alexandru Rafila: „Educația pentru Sănătate are mai multe componente. Are o componentă legată de igiena personală, are o componentă legată de obiceiurile alimentare, de necesitatea activității fizice. Are o componentă legată de cunoașterea propriului corp. Și sigur că trebuie – adecvat vârstei copilului – să aibă și noțiuni legate de educație sexuală, de prevenirea sarcinilor nedorite, de exemplu. Dar lucrurile acestea trebuie făcute de oameni care să fie calificați.
Am discutat și cu actualul – de două ori, așa, mai pe scurt, dar aș vrea să instituționalizăm această discuție – ministrul al Educației. Pentru că Educația pentru Sănătate, din punctul meu de vedere, ar trebui să prevaleze tuturor celorlalte tipuri de discipline curriculare care se încearcă să fie introduse prin noua lege a educației: educație cetățenească, educație pentru respectarea regulilor de circulație și așa mai departe.
Toate celelalte tipuri de educație sunt posibile doar dacă copilul este sănătos, iar prevenția la care toată lumea face atâta referire nu se poate face decât dacă există oameni informați și care sunt posesorii informației corecte, nu induse”.
Alexandru Rafila: „Mandatul nu trebuie să fie al meu, trebuie să fie al Ministerului Educației”
Mădălina Dobrovolschi: Și vă așteptați ca în acest mandat să puteți să ajungeți la o înțelegere și să existe în curriculă?
Alexandru Rafila: „Mandatul nu trebuie să fie al meu, trebuie să fie al Ministerului Educației, pentru că ei se ocupă de curricula de pregătire. Dar trebuie să avem cu cine să facem acest lucru, deci personal calificat, care pot să fie anumiți profesori care să fie pregătiți. Sau, cum am propus eu, asistenți medicali – avem un parteneriat cu Ordinul Asistenților Medicali și cred că ei ar fi potriviți să predea la școală – fie în ciclu primar, fie în cel gimnazial – dar module adaptate.
Avem de la Salvați Copiii – care au foarte bună experiență în domeniul, o organizație foarte, foarte serioasă – avem modulele de pregătire, le putem discuta. Și cred că marea majoritate a părinților, dacă ar ști… Și, vedeți, aici e foarte important…”.
Alexandru Rafila: „Nu impunem ceva, ci explicăm de ce este util”
Mădălina Dobrovolschi: E tot o chestiune de comunicare, pentru că dacă explicați ce conține…
Alexandru Rafila: „Nu impunem ceva, ci explicăm de ce este util, de exemplu, ca un copil, să știe să tușească corect, ca să nu îmbolnăvească colegii sau părinții sau bunicii. Să știe cum trebuie mâncate diversele tipuri de alimente, cum trebuie păstrate. Acestea sunt lucruri care cred că ne fac viața mult mai ușoară și mai bună”.
Sursa foto: Europa FM




