Confidenţialitate

Ministrul de finanțe explică taxa de solidaritate pentru angajator

Ministrul de finanțe, Ionut Misa vine cu explicații privind taxa de solidaritate de 2% pentru firme, despre care a vorbit miercuri la Antena 3. Ionuț Mișa spune că nu este vorba despre o taxă nouă, ci despre o directivă europeană, care îl obligă să o aplice angajatorilor.

În programul de guvernare al PSD era menționată o scădere a contribuțiilor sociale de la 39, 25 %, la 35 % de la 1 ianuarie, odată ce angajatul va fi cel care va plăti contribuțiile sociale.

Defalcat, contribuțiile pl[tite de angajator  sunt alcătuite din plata pentru CASS (5,2%) , la șomaj (0,5%), CAS pentru condiții normale de muncă (15,8%), la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate (0,85%), la fondul de risc și accidente (0,4 %) și un fond de creanțe salariale (0,25%).

4 dintre aceste contribuții însumează exact 2 la sută, procent despre care vorbește acum ministrul finanțelor și care ar fi trebuit ca de la 1 ianuarie să ajungă în sarcina angajatului. Însă nu se va întâmpla așa. Tot angajatorul va plăti, fiind vorba despre o directivă europeană care trebuie aplicată pentru că ar proteja angajații, spune ministrul finantelor, Ionut Misa.

“Există o directivă europeană care reglementează instituirea unui fond pentru toți angajații, pentru companiile la care au lucrat și au intrat în insolvență. Se dorește asigurarea angajatului, în situația în care angajatorul nu i-a plătit contribuțiile și intră în insolvență. “

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Din aceste 2 procente, 0,25 % reprezintă fondul de creanțe salariale, la care în prezent, angajatorii sunt obligați să contribuie lunar. Acest sfert de procent se aplică fondului total de salarii brute lunare realizate de salariați.  Directiva europeană nu prevede însă un anumit procent, însă statul român l-a calculat la acest 2%.

Dar ce se întâmplă cu banii din această taxă de 2 % pe care o vor plăti în continuare angajatorii? Majoritatea, adică 90% se vor duce la bugetul de stat pentru a acoperi anumite găuri în buget, și restul către un fond de asigurare pentru angajați în cazuri în care firmele intră insolvență.