Marian Staș, coordonator de programe educaționale: „Titularizarea este epitomul mediocrității sistemice în învățământul preuniversitar”
Sursa foto: Inquam Photos / George Călin
Invitat la ediția de marți a emisiunii „Piața Victoriei”, moderată de Tudor Mușat, Marian Staș, coordonator de programe educaționale, a declarat că actuala reformă din învățământ are un caracter temporar și că profesorii își primesc integral salariile. Totodată, Marian Staș a subliniat că sistemul de titularizare favorizează mediocritatea și descurajează performanța.
Marian Staș: „Toți profesorii își încasează toate salariile și niciun profesor nu ia mai puțini bani decât cu 3 luni în urmă”
Tudor Mușat: Reproșul principal este că această, așa-zisă, reformă, să spunem, pleacă de la niște constrângeri bugetare. Prin urmare, cum poate asta să fie o reformă?
Marian Staș: „În primul și în primul rând, atunci când corabia e spartă, e important să fie cârpită și ea să meargă mai departe. Că are toate detaliile, că are toate ornamentele, că are tot ce-i trebuie, asta devine de importanță secundară și ăsta este momentul în care ne aflăm acum, dacă observăm pe tot palierul politicilor publice: și în ceea ce privește chestiunea magistraților și a vârstei de pensionare, și în ceea ce privește situația din sănătate, și în ceea ce privește companiile de stat, deci situația din educație este una într-un tablou care este perfect coerent.”
Marian Staș: „În primul și în primul rând, toți profesorii își încasează toate salariile și niciun profesor nu ia mai puțini bani decât cu 3 luni în urmă. În al doilea rând, copiii iau burse sociale sau de merit în cuantumul pe care statul și-l plătește și și-l permite. În al treilea rând, profesorii nu muncesc 42 de ore pe săptămână, deci peste norma legală, ci, în cadrul celor 42 de ore, e regândit mecanismul, așa cum l-a explicat excelent, în opinia mea, prim-ministrul.”
Marian Staș: „Titularizarea este epitomul mediocrității sistemice în învățământul preuniversitar”
Marian Staș: „Primul măr otrăvit este titularizarea. Titularizarea, ca atare, este epitomul mediocrității. Titularizarea este epitomul mediocrității sistemice în învățământul preuniversitar. În momentul în care știu că 30 de ani de zile sau 40 de ani de zile sunt acolo pe veci și nu mă poate lua nimeni deoparte, ce stimul am ca eu să fiu din ce în ce mai performant și să fiu bun? Pe mine, când m-au angajat tovarășele la Harvard Kennedy School, nu mi-au dat un contract de 20 de veri, ci mi-au dat 20 de contracte a câte o vară fiecare. Ia să vezi ce alert eram eu de pe o vară pe alta, ca să fac bine acolo și să văd dacă merit contractul verii următoare.”
Marian Staș: Piața meditațiilor este estimată la 2–3 miliarde de euro, însă fiscalizarea nu depășește 20%
Marian Staș: „Am făcut un exercițiu la un moment dat și l-am făcut și public, la minim minimorum. Adică m-am uitat, să zicem, la copiii de clasa a VIII-a și din a VII-a care s-ar pregăti pentru Evaluarea Națională și copiii de a XII-a și de a XI-a care s-ar pregăti pentru Bac. Am zis, să zicem, 80% dintre copiii de a VIII-a ar face meditații și 50% dintre copiii de a VII-a ar face meditații. La fel și între a XI-a și a XII-a. La 100–150 de lei ședința de două ore, să zicem 30 de săptămâni, cât e anul școlar, asta mă duce la vreo două miliarde de lei, și scurt numai povestea asta: două miliarde de lei piața de meditații numai pentru așa ceva. Închipuiți-vă câte variante de meditații există, limbi străine și așa mai departe, și se duce lejer o piață de genul ăsta la cinci-șase miliarde de lei, deci undeva la două-trei miliarde de euro, câți dintre ei fiind fiscalizați? Eu zic că puțini, dacă sunt 20%, sunt mulți. Astea sunt, de fapt, conversațiile care țin de ceea ce înseamnă transformare sistemică și exercițiu de integritate al profesorilor, în primul rând.”






