”Marat/Sade” – premiera pe 1 octombrie la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu

Amănunte – miercuri, 1 octombrie, în emisiunea ‘Drum cu prioritate’, de la ora 17.00.

Spectacolul ‘Marat/Sade’, în regia lui Charles Muller, este realizat după textul al lui Peter Weiss, câştigător al premiului Tony pentru cea mai bună piesă a anului 1966.

Regizorul Charles Muller a explicat interesul pentru acest text:

‘Este un text important al anilor 60. Piesa o am în mine, lucrez la acest text de 5 sau 6 ani. Este o piesă de o actualitate uluitoare, și la nivel filosofic și la nivel social. Prin această piesă ne putem întreba care e adevărata condiție a omului. Am schimbat perioada – acțiunea se desfășoară în 1794 dar noi am plasat acțiunea în anii 60, cand a fost scrisă. Ne dăm seama că foarte puține lucruri s-au schimbat’.

De asemenea, regizorul Charles Muller a vorbit cu plăcere despre colaborarea cu echipa de actori a Teatrului ‘Radu Stanca’ din Sibiu:

‘Și de aici începe discuția…de ce facem acest spectacol? În Luxemburg nu am avut actorii, echipa cu care să realizez acest proiect. Este o mare bucurie să lucrez cu actorii teatrului Radu Stanca, sunt foarte angajați în munca lor. Este motivul pentru care am realizat acest spectacol aici’.

Scenografia este semnată de Dragoş Buhagiar iar muzică originală este realizată de Vasile Şirli. La începutul stagiunii Teatrului ‘Radu Stanca’, Dragoș Buhagiar afirma despre tema abordată în ‘Marat/Sade’:

‘E un subiect dur, actual, care ne răsucește pe toate părțile. Nu numai pe noi, și actorii sunt destul de întorși. E un text care pune întrebări, despre existența noastră, despre trecutul și viitorul nostru. E îngrozitor, aș spune. Și conține exect ce conține și viața, de la ură, la trădare, la iubire, patriostism…’

_____________________________________________________

MARAT/SADE:

Aflat la azilul Charenton, Marchizul de Sade pune în scenă o piesă care prezintă ultimele ore din viaţa lui Jean-Paul Marat, unul dintre cei mai radicali scriitori şi politicieni ai Revoluţiei Franceze. Alături îi stau pacienţii azilului de boli mintale, obligaţi să ‘interpreteze’ personaje cheie ale celei mai celebre revoluţii din istoria europeană, în faţa şi pentru distracţia înaltei burghezii pariziene.

Acţiunea piesei lui Sade are loc în baia ospiciului, desfăşurată cu permisiunea domnului Coulmier, directorul stabilimentului, o întruchipare a dictatorului care îşi exploatează ‘supuşii’ pentru atingerea propriilor interese: faima de a fi considerat un conducător progresist.

Suntem martorii unui dialog între două modele de gândire: Marat este avocatul dreptăţii poporului suprimat de o clasă de conducători corupţi, o dreptate care cere solidaritate oarbă şi care trebuie satisfăcută indiferent de costurile şi sacrificiile umane, iar Sade pledează pentru libertatea individuală absolută, detaşarea de realitatea imediată şi certitudinea că există doar ‘adevărurile schimbătoare ale propriilor experienţe’. Teatrul Național ‘Radu Stanca’ SIBIU