Confidenţialitate

Lecție de turism de la turci: zâmbete, marketing agresiv și prețuri la jumătate

Turcia încearcă să recâștige turiștii care au renunțat să-și facă vacanțele în această țară. La Târgul Internațional de Turism din Berlin (ITB), standul Turciei ocupă un pavilion întreg, iar reprezentanții a sute de hoteluri din stațiunile turce încearcă să convingă vizitatorii că țara este o destinație sigură.

Se bazează în principal pe calitatea serviciilor oferite: ”pentru un dolar, turcul face orice pentru turist”, sintetizează un turoperator atitudinea celor care lucrează în domeniu.

Față de 2015, numărul turiștilor germani a scăzut cu aproximativ 60%, al olandezilor și belgienilor cu 70%, iar majoritatea francezilor a renunțat la vacanțele în Turcia, spune Hamid Gazez, proprietarul unei agenții de turism. În schimb, est-europenii, între care și românii, nu sunt atât de sensibili la atentate, adaugă el: ”Românii vor în Turcia mâncare, băutură, servicii, zâmbete și ieftin. România nu are nicio problemă politică cu Turcia. Noi foarte bine ne înțelegem, românii și turcii. Românii s-au obișnuit cu serviciile noastre. Nicăieri nu sunt servicii ca ale noastre și hoteluri ca ale noastre”.

Hamid Gazez adaugă că la acest capitol românii sunt încă în urmă. ”Noi, în Turcia, avem un cuvânt: pentru un dolar, noi pupăm turistul în… înțelegeți dvs. În România, ospătarul vine, lasă paharul și pleacă. Serviciile trebuie să se ridice neapărat. În primul rând, românii trebuie să zâmbească”.

Nu doar zâmbetul, ci și prețurile îi atrag pe români în Turcia. Față de acum patru ani, prețurile au scăzut la unele hoteluri și cu 50%. ”Acum, un român poate să meargă la all inclusive la începutul lui mai, să zicem, sau la începutul lui iunie, la un hotel de cinci stele, cu avion cu tot, cu 500 de euro. Acum 4 ani, cel mai puțin a fost 800-850 de euro, precizează turoperatorul turc.

În plus, fiecare hotelier a întărit securitatea: au fost instalate filtre, bagajele sunt verificate la intrare și chiar și pe plaje sunt bodiguarzi cu arme, fără ca turiștii să îi vadă.

Cât despre promovarea Turciei, statul alocă anul acesta 150 de milioane de euro în acest scop. Prin comparație, România are un buget de 4 milioane de euro.