Israelul are un nou post public de radio-televiziune, după o reformă dură

Israelul s-a trezit luni dimineața în sunetele unui nou radio public, moștenitoarea istoricului post de radio-televiziune public închis după luni de tensiuni în jurul unui control impus de guvern asupra mass-media și supravegherea cheltuielilor, informează AFP.

‘Bună dimineața, Societatea audiovizuală israeliană începe să difuzeze în acest moment’, a anunțat prezentatorul Aryeh Golan la ora 06:00 fix.

Postul public de televiziune, și el parte din noua entitate audiovizuală, va începe să difuzeze începând de la ora locală 17:00.

‘Desigur, bucuria noastră este umbrită de tristețe pentru sutele dintre colegii noștri din IBA dați deoparte’, a adăugat Aryeh Golan, cu referire la Autoritatea de radiodifuziune, succesoarea ‘Kol Yisrael’ (Vocea Israelului), radioul primelor ore de la înființarea statului Israel.

Aryeh Golan și-a păstrat orele de emisie, de la 06:00 la 08:00, cu aceeași echipă de producție și o bună parte dintre aceiași jurnaliști. Programul rămâne neschimbat și radioul continuă el însuși să se numească ‘Kol Yisrael’.

Societatea audiovizuală israeliană (Israeli Broadcasting Corporation, IBC), mai cunoscută în Israel sub acronimul ebraic ‘Kann’, înlocuiește IBA cu mare tristețe. Timp de mai multe luni, reforma a dat naștere unei dure bătălii politice, care l-a făcut pe premierul Benjamin Netanyahu să amenințe cu alegeri anticipate. Oficial, înlocuirea IBA viza dinamizarea serviciului public aflat pe moarte, recâștigarea terenului pierdut în fața posturilor private și asanarea unei instituții reputate a fi un hău financiar.

Inițial favorabil reformei, Netanyahu și-a schimbat apoi poziția, pentru a pleda pentru o simplă reabilitare a IBA. Premierul, profesionist în domeniul comunicațiilor descris ca fiind obsedat de mass-media și ostilitatea lor, și-a dat seama că noua entitate riscă să-i fie și mai ostilă, au relatat comentatorii.

Mass-media sunt unul dintre rarele spații în care stânga se mai face încă auzită în Israel.

Netanyahu s-a lovit direct de opoziția ministrului său de finanțe, Moshe Kahlon, care a atenționat cu privire la milioanele de șekeli investiți în reformă.

După o lungă confruntare, cele două tabere au sfârșit prin a cădea la învoială la sfârșitul lui martie, însă reforma a dat loc, săptămâna trecută, unei noi escaladări dureroase, când echipele de pe tronsonul știrilor de seară au fost informate că programul lor emblematic ‘Mabat’ (Privește) își va înceta chiar în aceeași seară emisia, după aproape 49 de ani de existență.