Confidenţialitate

Editorii de cărți școlare îi cer lui Klaus Iohannis să intervină pentru blocarea manualului unic

Decizia Guvernului de revenire la manualul unic îi determină pe autorii și pe editorii de cărți școlare să vorbească de o adevărată criză în educație.

Aceștia reclamă că nu au fost consultați în legătură cu ordonanță de urgență prin care Editura Didactică și Pedagogică ar urma să preia integral editarea manualelor școlare și îi cer președintelui Klaus Iohannis să intervină ca mediator.

„Am făcut adrese către Președinție, către Guvern, către Minister, în care le-am cerut o întrevedere să le explicăm despre ce este vorba. dacă vor. Dacă nu, facem gafe cu Teorema lui pitagora și așa mai departe. Ce așteptăm de la Președinție este să-și folosească prerogativele de mediator între societatea civilă, părinți, producători, autori și Guvern”, spune Grigore Arsene, președintele Asociației Editorilor din România.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Profesorii spun că nu de manualul unic  –  “aberație istorică” – este nevoie, ci de mai multă rigoare și de criterii de calitate care să primeze la evaluarea unui manual în fața prețului.

„Eu îmi doresc să pot să șle ofer copiilor mei posibilitatea de a studia același conținut din mai multe puncte de vedere. Pentru că manualul unic ar însemna practic o idee unică, o traiectorie unică, o dezvoltare unică a copiilor. Ar fi păcat să-i uniformizăm pe toți cu un manual care până la urmă asta va face”, consideră Roxana Gheorghe, profesor pentru învățământul primar la Școala 190 din București.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

În opinia cadrelor didactice, monopolul statului asupra manualelor va avea consecințe nefaste mai ales în școlile din mediul rural, unde profesorii și elevii nu vor avea banii cu care să ajungă la interpretări alternative ale conținutului.

Cadrelor didactice din școli și licee li se raliază și universitarii. Liviu Papadima, prorector al Universității din București spune că „efectul pervers” pe care îl are în orice țară din lume un manual unic e acela că „din instrument educațional devine scop educațional”. „Elevii vor începe să învețe manualul pe dinafară, profesorii vor începe să îl predea la fel, ca atare vom reveni la un învățământ de toceală, iar rezultatul în câțiva ani va fi că la testările internaționale nu vom mai fi pe ultimele locuri doar din Europa, vom fi pe ultimele locuri pe plan mondial”, anticipează Liviu Papadima.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Ministerul Educației lucrează la un proiect de ordonanță de urgență prin care Editura Didactică și Pedagogică, actuală regie de stat, să devină instituție publică și să preia integral de la anul editarea manualelor școlare. De tipărirea lor au urma să se ocupe Monitorul Oficial.

Manualele alternative au fost introduse printr-un program al Băncii Mondiale început în 1993.