Confidenţialitate

De la începutul anului, maşini cu volanul pe dreapta au fost implicate în 25 de accidente grave

Autovehicule cu volanul pe partea dreaptă au fost implicate în 25 de accidente rutiere grave, soldate cu 16 decese, în primele şase luni ale acestui an, potrivit Poliției Române.

În 24 dintre aceste cazuri, vina le-a aparţinut şoferilor acestor vehicule, care asigură doar o vizibilitate redusă în cazul depăşirilor.

Pentru a depăşi sau a efectua o altă manevră prin care îşi schimbă direcţia de deplasare, șoferul unei mașini cu volanul pe dreapta este nevoit să pătrundă pe celălalt sens de deplasare mai mult decât ar fi nevoie în cazul autovehiculelor cu volanul pe stânga.

Situaţia devine şi mai riscantă pe timp de noapte sau în condiţii meteo nefavorabile, precum ceaţă, ploaie sau ninsoare.

În 2019, astfel de vehicule au fost implicate în 90 de accidente rutiere grave, soldate cu decesul a 35 de persoane şi 88 rănite grav. În cazul a 77 de accidente, vina a aparţinut şoferilor acestor autovehicule, evenimente în urma cărora 32 de persoane şi-au pierdut viaţa şi 77 au suferit leziuni grave.

În anul 2018, conducătorii de autovehicule cu volan pe dreapta au fost implicaţi în 102 accidente rutiere grave, soldate cu decesul a 28 de persoane şi 106 rănite grav.

Poliţia Română, prin Direcţia Rutieră, a transmis o solicitare Regiei Autonome – Registrul Auto Român, prin care s-a propus ca aceste autovehicule să fie omologate numai după mutarea postului de conducere pe partea stângă şi asigurarea celorlalte norme tehnice de admitere în circulaţie, care ar decurge în urma modificărilor. La rândul său, Registrul Auto Român a precizat că în conformitate cu prevederile directivei 2007/46/CE referitoare la omologarea vehiculelor rutiere şi a principiilor privind libera circulaţie a mărfurilor în cadrul Uniunii Europene, statele membre nu pot interzice înmatricularea vehiculelor care au fost omologate comunitar de un alt stat membru.

La nivelul RAR, normele tehnice specifice impuse pentru aceste autovehicule se referă numai la echiparea cu faruri care emit un fascicul luminos asimetric, orientat spre partea dreaptă a drumului şi în cazul în care aceste autovehicule sunt echipate cu o singură lampă de ceaţă spate, la amplasarea lămpii respective pe partea stângă a autovehiculului.