Confidenţialitate

De ce plătim tot mai mult pentru combustibili. Mihai Nicuț, Economica.net: „Nu văd o ieftinire în viitorul apropiat” | AUDIO

Carburanțiii se scumpesc de la o zi la alta. Un plin de benzină a ajuns acum să coste cam o treime din salariul minim, adică în jur de 500 de lei. Nicolae Ciucă le-a cerut, joi , în ședința de Guvern, miniștrilor Energiei și Finanțelor să verfice cum s-a ajuns la aceste tarife ridicate la carburanți.

„Doresc să cer Ministerului Energiei și Ministerului Finanțelor să verifice elementele de preț la carburanți astfel încât să avem o decizie la nivelul Guvernului privind modul în care s-a ajuns la acest nivel al prețului la carburanți”, a spus premierul, la începutul ședinței.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Mihai Nicuț, redactor șef la Economica.net, a explicat în Deșteptarea, la Europa FM, modificările zilnice ale prețului carburanților în ciuda faptului că prețul barilului de petrol a rămas relativ constant:

„Cererea este enormă și în creștere, oamenii nu-și lasă mașinile acasă, ceea ce se suprapune pese o ofertă a capacității de rafinare destul de limitată, în tendința asta de a ne înverzi, pe care am început-o acum câțiva ani de zile, nimeni nu a mai construit rafinării de petrol, iar cererea de carburanți crește însă rafinăriile sunt tot acelea, ba chiar mare parte din ele s-au închis.”

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

 

Statul se numără printre cei care se bucură de scumpirea carburanților pentru că încasează din acciză și TVA aproape 40% din fiecare litru de motorină sau benzină.

Cu cât crește prețul, cu atât statul încasează mai mult. Restul de aproape 60% este comisionul comerciantului, cât plătește la rafinărie pentru carburanți, marja rafinăriei și abia apoi prețul petrolului efectiv. 

Barilul a fost în trecut mult mai scump decât acum, dar carburanții nu au costat niciodată atât de mult. Unul dintre motive este că toate tranzacțiile petroliere sunt în dolari, iar acum 10-12 ani dolarul era undeva sub 3 lei, nu aproape 5 lei ca acum, explică Mihai Nicuț.

În afară de cursul de schimb, prețul carburanților este afectat și de creșterile de costuri cu salariile sau transportul:

„Carburanții cresc, peste tot sunt scumpi, România nu este o excepție, în continuare prețurile medii de la noi sunt cu 20-25 de eurocenți pe litru sub media europeană. România importă 70% din necesarul de petrol al rafinăriei, importă și carburanți, toate importurile se fac pe Marea Neagră, costurile de transport au crescut că este război, costurile pe asigurare au crescut ccă este război și eu, personal, nu văd o ieftinire în viitorul apropiat.”

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Nemulțumiți că guvernul nu este dispus să reducă acciza la combustibili, transportatorii rutieri pregătesc o manifestație de amploare pe 30 iunie.

Miercuri seară, la Galați, mai mulți șoferi au protestat spontan într-o benzinărie de pe bulevardul Coșbuc, unde au alimentat de cel mult 2 lei și au plătit cu cardul; în stația respectivă s-au format cozi.

În ultimele zile, astfel de proteste au mai fost la Târgu Jiu, Botoșani și Ploiești.