Cum s-a schimbat imaginea lui Moș Crăciun de-a lungul secolelor – GALERIE FOTO

Moș Crăciun este versiunea mai nouă a Sfântului Nicolae, care apare ca un bătrân prietenos, împărţind cadouri tuturor copiilor în noaptea de Crăciun, 24 spre 25 decembrie.

Înfăţişarea moşului blând care intră pe hornul casei şi lasă pe furiş cadouri copiilor cuminţi s-a transformat destul de mult de-a lungul anilor.

Am pregătit o călătorie în imagini a Moşului peste sute de ani, începând din secolul al XVII şi până în zilele noastre.

1686

Father Christmas sec 17 wikipedia

În secolul XVII îl întâlnim în Anglia, sub numele de Tatăl Crăciunului. Imaginea face parte din povestirea “Examinarea şi Procesul Tatălui Crăciunului” scrisă de Josiah King în anul 1686, la scurt timp după ce Crăciunul a fost reinstaurat ca zi sfânta în Anglia.

Englezii nu au sărbătorit Crăciunul în timpul războiului civil deoarece era considerat un “instrument de indulgenta şi superstiţie catolică”. Personajul arată ca un bărbat grăsuț, cu barbă, îmbrăcat într-o haină lungă, verde și guler de blană.

1810

Sinterklaas 1810 wikimedia

“Sinterklaas” este varianta olandeză a Sfântului Nicolae, iar coloniştii olandezi sunt cei care l-au adus pe continentul american. “Sinterklaas” era îmbrăcat cu haine bisericești și se urca pe acoperișurile caselor, trimițându-le acestora cadouri prin horn.

1868

mos craciun 1868 wikipedia

Moş Crăciun apare într-o reclamă din 1868 în sania trasă de reni.

1881

[http://www.utexas.edu/features/2010/12/06/christmas_america/ 'Santa's Portrait' byThomas Nast, published in Harper's Weekly, 1881]

Caricaturistul american Thomas Nast a creat această ilustraţie în 1881. Imaginea numită de el “Merry Old Santa” ni-l prezintă pe Moş Crăciun în costumul lui roşu, vesel, grăsuţ şi încărcat de jucării.

1913

mos craciun 1913 wikimedia

De-a lungul anilor ’20, ilustratorul american Norman Rockwell l-a reprodus de multe ori pe Moş Crăciun, ajutând, astfel, la consolidarea imaginii moderne a simpaticului Moş.

1931

mos 1931 reclama coca cola

Prin anii ’20 – ‘30, compania Coca-Cola a început să se promoveze în reviste. Celebra băutură a apelat la strategia de a-și asocia imaginea cu cea a lui Moş Crăciun pentru a creşte vânzările pe timpul iernii.

Campania publicitară creată de agenţia D’Arcy voia să folosească o imagine a Moşului care să fie în acelaşi timp realistă şi simbolică. Prin urmare, l-au angajat pe ilustratorul Haddon Sundblom să creeze imaginile devenite acum clasice cu Moş Crăciun care bea Coca-Cola.

În zilele noastre, Moș Crăciun este imaginat ca fiind un bătrân vesel, îmbrăcat într-un costum roșu, cu barbă lungă și albă, ce vine dintr-o ţară nordică într-o sanie trasă de reni, pentru a aduce jucării copiilor din toată lumea în seara de ajun.