Confidenţialitate

Costurile încălzirii globale. Dragoș Tuță, Ambasada Sustenabilității: „Risipim bani câștigați cu greu, petrecem mai puțin timp cu familia și în același timp facem foarte mult rău naturii, care este casa noastră” | VIDEO

O masă de aer încărcată cu praf saharian a traversat marți, 23 aprilie, România și Grecia. Fenomenul a putut fi observat mai ales prin depunerea particulelor de praf pe suprafețe exterioare. Într-o intervenție telefonică la emisiunea „România în Direct” la Europa FM – cu Cătălin Striblea, Dragoș Tuță, fondatorul Ambasadei Sustenabilității spune că încălzirea globală are legătură cu întreaga societate, pentru că firmele – considerate principalii mari poluatori – sunt înființate tot de oameni și reprezintă entități pentru care lucrăm sau de la care cumpărăm. „Progresul umanității ne-a adus aici”, afirmă Dragoș Tuță, care subliniază însă că există lucruri pe care putem să le facem pentru a contribui la un echilibru climatic global. Dragoș Tuță spune că „e foarte important să fim alături de companiile care fac schimbări”, asumându-și costuri de mediu, pentru ca ele să reziste ca actori economici.

Dragoș Tuță: Companiile nu sunt entități străine. Noi le înființăm, le conducem , lucrăm pentru ele și cumpărăm de la ele

Cătălin Striblea: Puneam la încercare cuvântul acesta al vostru – sustenabilitate. Săptămânile trecute am purtat o discuție în prezența ta care spunea așa: cine sunt vinovații – cetățenii sau marii poluatori, companiile?

Dragoș Tuță: „Cred că e foarte important să înțelegem cine sunt companiile acestea. Vorbim despre ele ca și cum ar fi niște entități străine, apărute printre noi, cu care nu avem nicio legătură. În realitate, noi înființăm companiile, unii dintre noi le conducem, majoritatea dintre noi lucrăm pentru aceste companii și aproape toți – 99% dintre noi – cumpărăm produse și servicii de la aceste companii. Prin urmare, vreau să accentuez că nu sunt niște entități străine, asupra cărora să nu avem niciun fel de control. Într-adevăr, e important să încercăm să avem un control cât mai mare, iar cel mai eficient control, din perspectiva noastră, a cetățenilor, e achiziția și în acel moment putem să producem o schimbare. Dar să vorbim despre ele ca despre niște adversari, care sunt niște entități din care nu facem parte și cu care nu interacționăm e un pic cam periculos. De ce? Pentru că, acolo unde nu există cerere nu va apărea nici oferta. S-a demonstrat asta”.

Dragoș Tuță: „Datorită situației climatice în care am ajuns, la nivel global, s-a conștientizat că este nevoie să schimbăm modelul economic”

Cătălin Striblea: OK, dar atunci cum ne uităm la aceste companii? Care fac diverse de care avem nevoie.

Dragoș Tuță: „În primul rând, trebuie să vedem care e relația noastră cu ele, dacă suntem acționarii sau managerii acestor companii putem să acționăm direct asupra activități lor. Dacă suntem doar consumatori, din nou, putem să amendăm sau să premiem companiile mai puțin responsabile, respectiv pe cele care ne oferă produse și servicii responsabile. Vreau să precizez că ceea ce facem noi la Ambasada Sustenabilității este să informăm și să motivpm oamenii care au putere de decizie în companiile private să producă o schimbare de model economic. Pentru că datorită situației climatice în care am ajuns, la nivel global, s-a conștientizat că este nevoie să schimbăm acest model economic. Din modelul economic capitalist de până acum, în care performanța era măsurată doar în a produce profit cât mai repede și cât mai mult în a contribui ca și companii, ca și mediu privat la rezolvarea problemelor de mediu și sociale, pentru că nu vorbim doar de o criză climatică. Deci, contribuind la rezolvarea acestor probleme, dar rămânând eficienți economic. Rămânând profitabili. Pentru că atunci când nu mai există profit, nu există nici mediu privat”.

Dragoș Tuță: „Ori acceptăm un haos și o lipsă de dorință de a contribui la schimbare ori pur și simplu putem să ne uităm la lucruri care sunt în puterea noastră”

Cătălin Striblea: Păi și atunci cum trebuie să procedeze o astfel de companie? Să facă ce?

Dragoș Tuță: „Trebuie să măsoare care sunt zonele de impact de mediu social și economic, dincolo de zona financiară, pe care o măsurăm deja prin indicatori contabili și pe care până acum noi i-am măsurat. În primul rând, trebuie să nu fim ipocriți. Mi-a plăcut cum ați pus accentul pe discuția anterioară cu producerea de energie electrică, care nu era foarte verde, dar de care au beneficat bunicii noștri. S-au bucurat de ea și era normal să fie așa. Pentru că nici nu știam de o alternativă. De ce spun să nu fim ipocriți? Pentru că progresul umanității ne-a adus aici. Și noi nu am conștientizat că atunci când o companie privată vine și îți oferă servicii din ce în ce mai bune, ea, din păcate, nu se uită la niște costuri. Și nu se uită la niște costuri de mediu. Contextul climatic ne aduce astăzi într-o zonă de criză.

Dar dacă ne uităm la ce se întâmpla acum 30 de ani din, punctul de vedere al poluării, o să vedem că nu doar în România comunistă, ci în toată Europa poluarea era mult mai accentuată decât acum. Dar în tot acest context trebuie să rămânem realiști și să vedem ce putem face. Noi, la Ambasada Sustenabilității spunem de foarte multe ori că suntem avocați ai generației nenăscute încă. Și am resimțit lucrul acesta și m-am gândit la asta începând de aseară de când am văzut că <<plouă cu noroi>> în București până astăzi și, văzând și reacțiile din social media și, iată, dezbaterea la care particip acum… ne-am speriat de apă cu noroi. Dar ce-i va aștepta pe copii? Dacă noi ne întrebăm de ce să-mi asum eu aceste costuri? De ce să fiu eu un exemplu, fără să ne gândim la ce se va întâmpla peste 20-30 de ani, cred că nu are rost să mai discutăm despre asta. Deci, ori acceptăm un haos și o lipsă de dorință de a contribui la schimbare ori pur și simplu putem să ne uităm la lucruri care sunt în puterea noastră. Și sunt multe lucruri în puterea noastră. Dar sunt lucruri pe care refuzăm să le schimbăm”.

Dragoș Tuță: „Risipim bani câștigați cu greu, petrecem mai puțin timp cu familia și în același timp facem foarte mult rău naturii, care este casa noastră”

Cătălin Striblea: Pentru că sunt costisitoare sau ne strică obiceiurile.

Dragoș Tuță:Da, dar în același timp trebuie să ne trezim și să fim cât de cât realiști. Pentru că, majoritatea dintre noi, dacă ne uităm la viața noastră este că noi muncim din ce în ce mai mult ca să cumpărăm lucruri de care nu avem nevoie cu adevărat. Și aș adăuga despre care nici măcar nu ne informăm ce impact au asupra vieții noastre ce impact au din punctul de vedere al mediului și al societății. Risipim bani câștigați cu greu, petrecem mai puțin timp cu familia și în același timp facem foate mult rău naturii, care este casa noastră, în realitate. Nu ne uităm la ce se întâmplă și de la ce fel de companii cumpărăm și vă spun asta pentru că, așa cum am precizat mai devreme, îmi ocup toată viața profesională lucrând cu companiile la schimbarea modelului lor de business”.

Dragoș Tuță: E foarte important să fim alături de companiile care fac schimbări

Cătălin Striblea: Aș putea alege un produs de la o companie care nu poluează? Cum știu eu asta? Unde mă uit?

Dragoș Tuță: „E prea mult să spunem o companie care nu poluează. Toate companiile poluează. Și noi, acum, vorbind și ascultând radio-ul avem un impact asupra mediului, dar există companii care fac schimbări și care investesc în asta”.

Cătălin Striblea: Și unde să mă uit?

Dragoș Tuță: „În comunicarea publică a acestor companii. Și e foarte important să fim alături de cele care fac schimbări. Astăzi, pentru că acest domeniu este la început și această schimbare de model economic este la început nu putem să vorbim de companii foarte mature în acest proces de schimbare. Dar dacă noi nu-i încurajăm pe cei care vor să facă schimbări în această direcție și ignorăm… și, din nou, revin cu un exemplu concret. Cunosc companii din România care, din punctul de vedere al planificării sunt pregătite să schimbe portofoliul de produse, de servicii și să vină cu unele în care să își asume costurile de mediu și sociale din spatele acestor produse. Dar e foarte greu să faci asta ca actor economic, atâta timp cât concurentul tău vine și îți oferă la prețuri mai reduse produse cu o calitate aparent egală, iar consumatorul alege întotdeauna prețul mai mic”.

Urmărește întreaga emisiune „România în Direct” aici:

Sursa foto: Shutterstock

Citește și: Pădurile din jurul Bucureștiului ar putea fi protejate în urma unui vot al comisiilor de specialitate în Senat | AUDIO | GALERIE FOTO