Competențele dobândite în afara școlii vor fi recunoscute oficial. Ministrul Educației: „Lumea se schimbă, și tot mai multe competențe se dobândesc și în afara școlii” | AUDIO
Sursa foto: Shutterstock
Competențele obținute în afara școlii vor fi recunoscute oficial. Este decizia ministrului Educației, care le permite celor care au experiență în anumite domenii, dar nu au diplome, să le poată obține.
Persoanele care au experiență practică și cunoștințe dobândite în alte forme de învățare decât cele clasice, școli sau cursuri, trebuie să se adreseze unui centru de evaluare. Acolo vor afla care este ocupația cea mai apropiată de experiența și cunoștințele pe care le au, iar apoi pot urma procesul de obținere a diplomei: pregătire, evaluare și certificare.
La final, se obține o diplomă care este recunoscută pe piața muncii la fel ca cele obținute în sistemul formal de educație și se facilitează accesul la calificări recunoscute oficial, se arată în ordinul ministrului Educației.
Procedura de recunoaștere a acestor competențe poate fi recunoscută, deocamdată, până la nivelul trei de calificare.
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: „Lumea se schimbă, și tot mai multe competențe se dobândesc și în afara școlii”
„Lumea se schimbă, și tot mai multe competențe se dobândesc și în afara «școlii formale», prin educație nonformală și/sau informală. Prin colaborare cu Autoritatea Națională pentru Calificări (ANC) am detaliat și extins procedura de recunoaștere a acestor competențe prin rezultatele învățării, deocamdată până la nivelul 3 de calificare, pentru a ne adapta vremurilor, dar la modul riguros, și pentru a dinamiza piața muncii. De asemenea, introducerea unui sistem transparent de credite asigura transferabilitatea rezultatelor învățării între diverse ocupații, ceea ce simplifică procesul de formare și recunoaștere profesională”, a declarat Ministrul Educației, Daniel David.
Procesul de validare în sistem informal și nonformal presupune parcurgerea a patru etape distincte
a) Identificarea: procesul prin care cursantul, singur sau ajutat de un specialist, își dă seama ce competențe și cunoștințe are, prin descrierea experienței anterioare;
b) Documentarea: specialistul analizează experiența anterioară a cursantului pentru a identifica ocupația cea mai apropiată de competențele descoperite la pasul anterior. Acest proces are patru etape:
i) Se caută competențele din standardele ocupaționale care se potrivesc cu cele identificate la cursant;
ii) Împreună cu cursantul, se alege standardul cel mai potrivit, ținând cont de ce știe deja și ce își dorește;
iii) Cursantul este pregătit pentru evaluare prin oferirea de instrucțiuni și reguli;
iv) Se prezintă un plan scurt de pregătire pentru standardul ales, pe baza căruia va avea loc certificarea totală sau parțială.
c) Evaluarea: procesul prin care o persoană dovedește că și-a însușit anumite cunoștințe și abilități, fie prin învățare formală, nonformală sau informală, în conformitate cu un standard. Aceasta este realizată de specialiști, pe baza unor criterii clare care stabilesc ce nivel minim trebuie atins pentru ca o competență să fie considerată dobândită.
d) Validarea: este etapa în care specialistul analizează rezultatele evaluării și decide dacă persoana poate sau nu să treacă la următoarea etapă.
Pentru mai multe detalii, se poate accesa Ordinul de ministru nr. 4.837/2025





