„Chimia altfel”, un proiect educațional prin care orele de chimie să devină mai atractive

Centrul de Evaluare şi Analize Educaţionale (CEAE) a lansat joi, 6 aprilie, un nou proiect în educaţie intitulat „Chimia altfel”.

Peste 200 de profesori de chimie vor fi pregătiți timp de aproape un an și jumătate,  interval în care dascălii vor învăța cum să predea chimia la clasă în așa fel încât să o transforme într-o disciplină atractivă pentru elevi.

În final, adevărații beneficiari ai proiectului vor fi elevii. Un număr de 6.000 de școlari din clasele gimnaziale vor învăța chimia ”altfel”, începând cu anul școlar 2017-2018.

Cu alte cuvinte, prin noua metodă de învățare, elevii sunt încurajați să se implice în descoperirea explicaţiilor fenomenelor ştiinţifice, spre deosebire de metoda clasică de predare, în care explicaţiile sunt oferite de profesor.

În final, obiectivul este acela de a crește interesul elevilor față de chimie și de a ridica gradul de alfabetizare științifică a acestora. Rezultatele, spun inițiatorii, se vor vedea în următorii 10-15 ani.

Reducerea analfabetismului funcțional trebuie să înceapă acum, cu asumarea unei strategii comune a societății civile, a instituțiilor statului, a profesorilor și a mediului privat. În lipsa unor decizii strategice, riscăm ca România însăși să devină o țară cu două viteze: elita celor 10% din populație, bine plătită, și ceilalţi, din care o bună parte va trăi la limita subzistenței”, a declarat Cristian Hatu, co-fondator CEAE.

Reprezentanții Centrului de Evaluare și Analize Educaționale cred că singura șansă a României de a crea un mediu economic performant este să reducă, până la zero, rata analfabetismului funcțional, estimată în acest moment la 42%. Pe termen lung, acest fenomen va genera o criză a angajaților capabili să răspundă nevoilor economice actuale. ”Nu vom mai putea ține pasul cu tehnologia și cu progresul științific din simplu motiv că vor exista tot mai puţini oameni care să înțeleagă aceste procese”.

Tendințele alarmante sunt confirmate de statisticile comparative cu ale altor țări. La testele PISA 2015, doar 0,7% dintre adolescenții de 15 ani din România au atins nivelurile cele mai mari de performanță pe scala PISA, adică 5 și 6. Prin comparație comparație, în Polonia procentul este de 7,4%, iar în Canada de 12,4%.

Proiectul este finanțat din fonduri private și reprezintă a doua etapă a programului derulat de Centrul de Evaluare şi Analize Educaţionale, după cea intitulată ”Fizica altfel”, prin care au fost formați peste 1.700 de profesori de fizică.

 

Articole Similare