Ce vor învăța liceenii din toamna lui 2026. Se va pune accent pe competențe pentru „un om modern”. Inteligența artificială va fi permisă atât timp cât este validată critic de elevi | AUDIO
Sursa foto: Shutterstock
Noile programe școlare pentru liceu – adică ce vor învăța liceeni din toamna anului 2026 – a fost pusă în dezbatere publică. De exemplu, la Geografie, elevii de clasa a IX-a vor studia Meteorologia. La orele de matematică li se va permite să folosescă inteligența artificială, însă cu validare critică din partea elevului.
Marius Neacșu, profesor universitar la Academia de Studii Economice din București și membru al grupului de lucru pentru elaborarea programei școlare la disciplina Geografie: „Să creăm niște atitudini, niște valori, niște comportamente pentru un om modern”
„Plecând de la aceste competențe de natură personală. Ce să faci când afară vremea se manifestă cum se manifestă, cum să reacționezi la un cutremur sau la un alt hazard, o inundație sau un hazard tehnogen”, a precizat profesorul universitar Marius Neacșu.
Rând pe rând, modificările la fiecare materie sunt prezentate încă de ieri și pe pagina de Youtube a ministerului Educației.
În cazul matematicii, elevii vor putea folosi și inteligența artificială, dar cu atenție
„Pot fi adaptate de către profesor în funcție de clasa la care predă și acele sugestii metodologice care propun diverse modalități pentru desfășurarea demersului didactic, cu accent pe investigare și pe gândire critică. Se încurajează utilizarea instrumentelor digitale și a unui asistent AI, dar evident cu validarea critică din partea elevului”, a spus o un cadru didactic care predă matematica.
Modificări și în cazul orelor de Biologie. O programă care se pună accent și pe transformările și descoperirile științifice din ultimii ani, susțin cei care au lucrat la programă. Se încurajează la începutul ciclului de liceu cât mai multe experimente.
Profesor universitar dr. Paulina Anastasiu, Facultatea de Biologie de la Universitatea București: Se pot face experimente și în școală cu puțină bunăvoință
„În clasa a IX-a ar trebui să începem cu aspecte care țin de metodologia de cercetare, de realizarea experimentelor de biologie și să punem accent din ce în ce mai mult pe acestea. Știu, răspunsurile din partea profesorilor sunt că nu avem laboratoare dotate sau nu avem laboratoare deloc. Dar să știți că practica mi-a arătat că sunt experimente, observații, investigații mai simple care se pot realiza cu puțină bunăvoință și în școală”, a spus prof. univ. dr. Paulina Anastasiu.
Programele școlare sunt în dezbatere publică timp de aproape două săptămâni. Schimbările programelor vin după aproape 20 de ani și îi vizează pe elevii care anul acesta termină clasa a VIII-a.






