Beneficiile naturii: 6 feluri în care activităţile în aer liber ne ajută creierul

Se spune că natura are felul ei de a ne oferi confort când avem cea mai mare nevoie. Ne resetează gândurile şi ne aduce pace – exact aşa cum ar face-o o vizită acasă.

Cu toate acestea, există şi un impact puternic pe care natura îl are asupra creierului, scrie Huffington Post:

Natura ne face să ne simţim mai vii

În 2010, printr-un studiu al Universităţii din Rochester, New York, s-a aflat că petrecerea timpului în natură nu doar că ne face să ne simţim mai fericiţi, dar ne oferă şi un sentiment crescut de vitalitate. Din această cauză ne simţim mai energici, atât mental, cât şi fizic, atunci când ne întoarcem din parc sau dintr-o excursie pe munte. Potrivit cercetătorilor, natura aduce cu sine un val de energie.

Natura este reconfortantă

Un studiu bazat pe cum “natura ne menţine calmi” arată cum este posibil ca atunci când suntem în aer liber să apăsăm un buton de resetare. Acest lucru are loc printr-un proces psihologic, cunoscut drept “teoria de restaurare a atenţiei”: “Diferența dintre peisajele naturale și urbane este modul în care acestea comandă atenția noastră. În timp ce peisajele create de om ne bombardează cu stimulări, omologii lor naturali ne oferă șansa de a gândi atât de mult sau puțin cât ne-am dori şi ne oferă posibilitatea de a ne reface resursele mentale epuizate”.

Natura ne ameliorează simptomele depresive

Chiar şi o simplă şi rapidă plimbare în parc poate face minuni pentru mintea noastră. Un studiu efectuat în 2014 a arătat că participanţii care au făcut plimbări de grup în natură au simţit o serie de beneficii în ceea ce priveşte sănătatea lor mintală, inclusiv îmbunătăţirea stărilor de spirit. Aşadar, nu numai că a face o plimbare în natură este un avantaj suplimentar pentru a face exerciţii, dar are unele avantaje şi în ceea ce priveşte sănătatea mintală.

Spaţiile verzi ne fac mai creativi

Un studiu din 2012 a demonstrat că, dacă privim culoarea verde, inventivitatea noastră creşte. Pe lângă faptul că petrecerea timpului în aer liber ne distrage de la anumite probleme, cele mai bune idei vin de unde ne aşteptăm şi când ne gândim mai puţin (spre exemplu, unele dintre cele mai bune idei ne vin atunci când facem duş).

Natura ne îmbunătăţeşte focalizarea

În 2011, un studiu a arătat că spaţiile urbane au o influenţă negativă asupra creierului, datorită stimulilor ca: traficul, mulţimile agitate de oameni, cafenelele de pe mijlocul străzilor, etc. Aceste distrageri au impact asupra zonei creierului nostru care ne controlează atenţia şi controlul de sine. Însă studiile arată şi că spaţiile în aer liber ne ajută la a ne controla atenţia.

Natura ne reduce stresul

Scăderea stresului este, probabil, cel mai evident beneficiu pe care natura îl are asupra organismului nostru. “Adulţii care au trăit în locurile cu cele mai multe spaţii verzi au un nivel mai scăzut de cortizol, cunoscut drept hormonul de stres. Ei au şi raportat faptul că se simt mai puţin stresaţi decât locuitorii oraşului”.

Studii au arătat, de asemenea, că natura are un efect de vindecare asupra noastră. Ea ne reduce sentimentele de frică sau de furie, ne poate scădea tensiunea arterială şi contribuie la bunăstarea psihologică generală.