Un procent dintre subiecţii care au fost chestionaţi pentru întocmirea Barometrului de Consum Cultural pentru 2016 au un nivel de implicare culturală foarte ridicat, în timp ce 77% dintre respondenţi manifestă un nivel scăzut de implicare.
Potrivit anchetei sociologice de anul trecut a Barometrului, 77% dintre respondenţi manifestă un nivel scăzut de implicare culturală, pentru 19% nivelul este mediu, 3% au un nivel de implicare ridicat şi doar 1% au un nivel de implicare culturală foarte ridicat.
În ceea ce priveşte impactul social al culturii, majoritatea respondenţilor (87%) consideră că arta îi apropie pe oamenii dintr-o comunitate şi 84% au fost de acord cu afirmaţia cǎ evenimentele artistice (concerte, spectacole de teatru, proiecţii de film) contribuie decisiv la dezvoltarea economică a zonei în care locuiesc. Cu toate acestea, activitǎţile cu caracter cultural sunt mai puţin practicate, comparativ cu cele de divertisment şi relaxare. Cele mai întâlnite forme de consum cultural în spaţiul public (cel puţin o dată pe an) au fost: vizitarea muzeelor şi expoziţiilor (38%), vizionarea filmelor la cinematograf (33%), participarea la spectacole de teatru (30%) şi lectura în cadrul bibliotecilor publice (21%).
”Barometrul de Consum Cultural 2016. O radiografie a practicilor de consum cultural”, studiu realizat şi publicat de Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală (INCFC), va fi lansat pe 7 iunie, la ora 11.00, la Sala Symposium a Bibliotecii Naţionale a României, în prezenţa unor personalităţi din mediul cultural şi academic.
Ediţia 2016 a Barometrului de Consum Cultural abordează teme precum nivelul infrastructurii culturale şi impactul social al culturii, cele mai frecvente forme de consum cultural în spaţiul public, consumul cultural în rândul seniorilor, tipologia dotărilor din spaţiul domestic cu obiecte culturale, preferinţe actuale şi diferenţe semnificative în practicile de lectură, muzică şi dans.
Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală lansează, în fiecare an, o ediţie a Barometrului de Consum Cultural – cel mai amplu studiu de acest gen la nivel naţional. De 12 ani, el măsoară tendinţele asociate consumului cultural din România, fiind singurul studiu de acest tip din ţară, construit pe modele europene similare.