Confidenţialitate

Ale cui sunt proiectele privind educația? Profesorul Cristian Preda: „Sunt apropiate de România Educată, un text ilizibil / N-ar trebui să devină legi”

La Academia Europa FM, Marcel Bartic și invitații lui, profesorul Cristian Preda și Silvia Dinică, senator USR, au vrut să afle ale cui sunt legile Educației, de fapt, pe cine avantajează și pe cine nu și ce efecte vor avea nu doar asupra învățământului, ci asupra întregii societăți.

Proiectele legilor Educației au generat o serie de reacții care indică vulnerabilitățile acestora înainte de a fi votate, a spus Marcel Bartic, la începutul emisiunii. Mai mult, argumentația care a stat la baza proiectelor lipsește, spune și senatoarea USR Silvia Dinică:

„Dacă legile le-am văzut doar pe surse o perioadă, acum n-am văzut nici date, nici argumentația acestor măsuri, alta decât președintele dorește ca România Educată să devină realitate, deci avem manifestarea vanității președintelui legată de proiectul România Educată.”

Și profesorul Cristian Preda spune că proiectele legilor Educației se aseamănă foarte mult cu România Educată, proiectul președintelui Iohannis, cu mult prea multe articole, greu de înțeles pentru cadrele didactice, elevi și părinți, scoțând la iveală un singur avantajat: rectorul unei universități:

„Mă tem că, așa cum arată legile Educației, ele sunt foarte apropiate de ceea ce era deja raportul România Educată, adică un text ilizibil. Un părinte, un elev, un student vor avea mari dificultăți să cuprindă sute de articole. Asta exprimă o filosofie juridică și politică foarte păguboasă. Atunci când ai multă reglementare, asta va duce la foarte multă birocrație, ceea ce va duce inevitabil la foarte multă coruptie. (…) Pe urmă apar, cum e cazul învățământului universitar „le metre du jour”, cei care stăpânesc lumea asta, în cazul nostrul Consiliul Național al Rectorilor.”

Rectorii, marii câștigători de pe urma viitoarelor legi ale Educației

Rectorii au șansa de a-și reseta anii petrecuți la conducerea universităților, spune Silvia Dinică, la Academia Europa FM:

„Mandatele rectorilor au căpătat haine noi, mai este un lucru neclar în lege: ce se întâmplă când universitățile fuzionează, o luăm de la zero, de ce facem lucrul acesta? (…) Care este interesul social de a prelungi aceste mandate, în afară de a prelungi baroniada universitară?”

Proiectele legilor Educației,la care au pus umărul inclusiv unii rectori, le dau conducătorilor de universități posibilitatea să reia de la zero mandatele:

„Mă aștept ca studenții, profesorii să spună nu e în regulă ca rectorii să rămână din 2012 până în 2034. (…) Au scos și interdicția de cumul rector cu parlamentar, deci tu-ți dai bugetul și pe urmă îl aplici (…), ăsta e un comportament viciat, nu-ți dai tu ție legi.”

Citește și: Consiliul Naţional al Elevilor și asociațiile de părinți vor scoaterea examenului de admitere la liceu, organizat separat de Evaluarea Națională | AUDIO