
Profesoara de Religie și de Filosofie, Laura Stifter, a fost invitata emisiunii „Academia Europa FM”, realizată de profesorul de istorie Marcel Bartic. Cum este predată Religia în școli și cum ar trebui predată? – a fost tema discuției, pornind de la faptul că, recent, Ministerul Educației a pus în dezbatere publică metodologia predării Religiei în școli.
Proiectul privind metodologia de predare a religiei în școli, pus în dezbatere de Ministerul Educației prevede aceleași reguli care există și în prezent legate de prezența opțională la ore, condițiile pe care școala trebuie să le îndeplinească pentru elevii care aleg să nu participe la ora de Religie, cum se încheie media. Metodologia este valabilă pentru învățământul primar, gimnazial și liceu. Nicio schimbare legate de modul de predare sau de ce se întâmplă cu elevii care aleg să nu facă ora de religie.
În continuare, „părinţii copiilor care urmează să înceapă școala în învăţământul primar şi care doresc participarea copilului la ora de Religie bifează în cererea-tip de înscriere rubrica corespunzătoare, precizând cultul solicitat”, iar „schimbarea opţiunii de a frecventa ora de Religie se face tot prin cerere scrisă a elevului major, respectiv a părintelui sau a reprezentantului legal, pentru elevul minor”.
Ministrul Educației, Daniel David, a criticat recent modul în care se predă religia. El a declarat că elevii alunecă spre ceea ce ministrul a numit presudo-religie.
Profesoara de Religie și de Filosofie, Laura Stifter, invitata emisiunii Academia Europa FM, a declarat că prea des este invocate numele lui Dumnezeu, în context care nu au legătură cu Dumnezeu. Este un fenomen îngrijorător – a spus ea.
„Îmi pare și mie foarte îngrijorător modul în care numele lui Dumnezeu, conceptul de credință, sunt invocate în spațiul public, în diferite contexte care nu au nici o legătură cu credința. Au legătură cu politica, au legătură cu orice altceva, cu aspecte pur lumești, situație care ne amintește de porunca a treia din Decalog: A nu lua numele lui Dumnezeu în deșert, a nu-l folosi, a nu instrumentaliza credința care ar trebui să fie un scop în sine”, a
Laura Stifter a explicat ce înseamnă conceptual de pseudo-religie.
Conceptul de pseudo-religie este un termen care mi a atras și mie atenția. Domnul ministru face aici o corelație, și o analogie totodată, între pseudo-știință – un termen deja frecvent utilizat, și formele f de pervertire a credinței religioase, fals științific, așa cum este astrologia, să spunem, sau numerologia. Ar fi ceva similar în legătură cu religia, și anume o formă de înțelegere, o paradigmă de predare, totodată, a religiei care nu are nicio nicio compatibilitate, de fapt, de esență cu credința religioasă, autentică, cu valorile religioase autentice. Și atunci pseudo-religia, conceptul acesta mă duce cu gândul la ceea ce teologi înțeleg prin conceptul de erezie – a declarat profesoara Laura Stifter, la Europa FM.
Sursa foto: Shutterstock