Confidenţialitate

Violonistul Alexandru Tomescu conectează românii de pretutindeni prin muzică

„Cred că o sărbătoare adevărată nu poate exista în absența muzicii. Este o mare bucurie și onoare să pot prezenta tuturor românilor, cu ocazia Zilei Naționale a României, pe 1Decembrie, concertul meu cel mai spectaculos din acest an – „Piazzolla99” din Turneul Internațional Stradivarius, în care am explorat împreună cu artistul de bandoneon, Omar Massa, muzica întregii lumi.

Dar cred că piesa cea mai frumoasă și emoționantă pe care am cântat-o pe Vioara Stradivarius Elder Voicu, care face să vibreze fiecare fibră a oricărui român, indiferent de locul în care se află, de religie sau statut social, este Imnul Național al României.

LA MULȚI ANI, ROMÂNIA! LA MULȚI ANI TUTUROR ROMÂNILOR!”, declară Alexandru Tomescu, violonist și solist concertist permanent de elită al Orchestrei Naţionale Radio Bucureşti.

Sărbătorirea Zilei Naționale a României va fi marcată de transmisiunea concertului „Piazzolla99”- din Turneul Internațional Stradivarius 2020, pe toate platformele de comunicare publică ale Institutului Cultural Român atât din țară, dar mai ales din străinătate,  și, totodată, va fi interpretarea unică a imnului național de către celebrul violonist Alexandru Tomescu pe Vioara Stradivarius Elder-Voicu.

Interpretarea imnului național va precede un concert înregistrat la Sala Radio special pentru această aniversare națională susținută de ICR: spectacolul „Piazzolla 99”, din cadrul Turneului Internațional Stradivarius2020, cu artiștii Alexandru Tomescu– vioara Stradivarius Elder-Voicu, și Omar Massa– bandoneon, aduce în fața publicului două fațete ale duetului vioara-bandoneon. Pe de o parte, piesele consacrate din repertoriul marelui Astor Piazzolla, de la a cărui nastere se implinesc 99 de ani, iar pe de altă parte, o latură mai puțin cunoscută a acestui instrument aparte – și anume, repertoriul clasic.

Puțină lume știe că la origini bandoneonul a fost gândit pentru a înlocui orga din bisericile ce se construiau in America de Sud. Așadar, am dorit să propunem pentru început publicului lucrări baroce, semnate Bach, Haendel, în care să poată descoperi întreaga amplitudine a sonorității celor două instrumente, ambele ajungând să sune ca o orgă.

În continuare, am explorat repertoriul clasic și cel romantic. De la nașterea lui Beethoven se împlinesc 250 de ani anul acesta, prin urmare am propus publicului o lucrare a sa mai puțin cunoscută, și anume duetul în Do major, compus inițial pentru clarinet și fagot și aranjat pentru bandoneon și vioară de Omar Massa. Lucrarea este foarte bine echilibrată, cu numeroase dialoguri între cele două instrumente, având nu o singură dată numeroase elemente de virtuozitate instrumentală. Lucrarea lui Julles Massenet, ce face parte din opera Thais – Meditația – este foarte cunoscută. Însă nu a fost niciodată cantată în această combinație de instrumente: vioară și bandoneon.

Lucrarea lui Fritz Kreisler – ”Preludiu și Allegro” – impresionează prin grandoarea preludiului, ce te duce cu gândul la sonoritățile ample, de orgă. În partea rapidă – Allegro – Kreisler dă frâu liber creativității sale, aducând numeroase elemente spectaculoase, de virtuozitate, totul culminând cu o amplă candența a viorii.

De asemenea, concertul cuprinde lucrarea „A Cry for Solitude” a compozitorului Dan Popescu, inspirată din realitățile dureroase ale pandemiei generate de virusul Covid și dedicată tuturor acelora care au suferit de pe urma acestei maladii și totodată, tuturor celor care luptă cu virusul. Astor Piazzolla este marele maestru al Tango-ului, aducând practic acest gen muzical în secolul XX.

Pe parcursul mai multor lucrări, (Bruno y Sarah, Calambre, Oblivion, NightClub 1960, Libertango), explorăm aceste muzici extrem de intense și de pasionale, care solicită la maximum atât vioara, cât și bandoneonul.

Lucrarea „Tango Avincis” este semnată de Omar Massa și i-a fost inspirată de povestea tumultoasă a unei familii de români de-a lungul veacurilor. Din program nu au lipsit  „Hora Unirii” a lui George Enescu, o lucrare mai puțin cunoscută a marelui nostru compozitor, fiind compusă de tanărul Enescu în 1917, cu doar un an înainte de Marea Unire; „Balada” lui Ciprian Porumbescu, o piesă ce nu mai are nevoie de nicio prezentare, fiind o lucrare care ajunge până în cele mai profunde zone ale inimii fiecăruia dintre noi, însă care va avea o interpretare în premieră, bandoneonul în dialog cu vioara Stradivarius Elder-Voicu aducând melancolia sonorității sud-americane.

„Am realizat un turneu minunat alături de Alexandru și întreaga echipă. A fost uneori dificil din cauza restricțiilor legeate de covid-19, dar cel mai important aspect este posibilitatea de a duce muzica în toate colțurile lumii, în special în aceste vremuri.

Am realizat înca o dată, ceva ce știam deja din turneeele mele anterioare: pentru români, muzica este necesară ca aerul pe care îl respirăm. E ceva ce m-a fascinat mereu și m-a bucurat de fiecare dată când am mers în România. LA MULȚI ANI, ROMÂNIA!”, declară Omar Massa,artistul argentinian de bandoneon.