Confidenţialitate

UE verifică vânzările online de măşti şi geluri dezinfectante

Comisia Europeană a lansat o serie de testări ale produselor puse în vânzare online în timpul pandemiei, anume măşti, combinezoane de protecţie sau geluri dezinfectante, cu scopul de se asigura că nu prezintă niciun pericol şi respectă normele UE, potrivit France Presse.

Comisarul pentru justiţie, Didier Reynders, a avertizat, marţi, împotriva produselor, uneori prezentate ca “remedii miraculoase” , care au apărut cu milioanele pe internet în timpul crizei provocate de noul coronavirus. El a denunţat “comercianţii care găsesc noi modalităţi de a exploata vulnerabilitatea consumatorilor şi de a ocoli controalele existente în timpul pandemiei”.

La data de 1 iulie, 63 de notificări au fost lansate prin sistemul european de alertă rapidă privind măşti şi alte 10 notificări privind combinezoane de protecţie, dezinfectanţi de mâini şi ‘baghete’ de dezinfectare cu UV.

În consecinţă, au fost luate măsuri de urmărire, a precizat Comisia într-un comunicat.

Comisia a solicitat cooperare din partea principalelor platforme de vânzări online, între care Amazon, Ebay, AliExpress sau Cdiscount.

‘Demersul a constat mai ales în a le cere să retragă foarte repede un număr de anunţuri şi de produse de pe platformele online’, a precizat Reynders într-o conferinţă de presă.

Comisarul european pentru justiţie a fost în contact cu responsabili vamali în China pentru a coopera cu privire la securitatea produselor exportate.

“Au fost lansate anchete cu privire la intrarea pe piaţă a unui număr de produse care prezintă probleme de siguranţă”, a spus el.

Testele vor continua să fie efectuate în lunile următoare pe produse legate de coronavirus.

Didier Reynders a prezentat marţi un raport anual asupra activităţii sistemului de alertă, care există din 2003.

În 2019, 31 de ţări care participau la acest sistem de alertă rapidă (UE, Regatul Unit, Norvegia, Islanda şi Liechtenstein) au lansat 2.243 de alerte prin respectivul sistem, ceea ce a dus la 4.477 de acţiuni de urmărire. O creştere de 10% într-un an şi de 63% din 2015.

Categoriile de produse cele mai semnalate sunt jucării (29% din total), vehicule cu motoare (23%) şi aparate şi echipamente electrice (8%). Dar avertismentele vizează şi produse cosmetice, îmbrăcăminte şi alte echipamente pentru copii.

Arătând o jucărie calcinată în timpul conferinţei de presă, Didier Reynders, de exemplu, a avertizat împotriva unui urs de pluş ‘care poate provoca şocuri electrice’ sau o pernă de cauciuc cu apă caldă acoperită cu pluş “care nu rezistă la temperaturi înalte”.

Biroul european al uniunilor de consumatori (BEUC) şi-a exprimat dezamăgirea cu această ocazie faţă de legislaţia depăşită.

“Ea datează din 2001 şi nu este făcută pentru era cumpărăturilor online’, denunţă BEUC. ‘Consumatorii pot de acum să cumpere direct de la producători stabiliţi în afara UE, dar trasabilitatea (produselor) poate fi dificilă în continuare”, potrivit acestuia.