Confidenţialitate

Tunelul feroviar pe sub Bosfor, inaugurat

În ziua în care și-a sărbătorit Ziua Națională, Turcia a inaugurat, astăzi, primul tunel subacvatic din lume ce leagă două continente.

E vorba de un tunel feroviar pe sub strâmtoarea Bosfor care leagă partea europeană de cea asiatică a Istanbulului.

La eveniment, au fost invitați și premierul român, Victor Ponta dar și premierul Japoniei, țară care a contribuit la finanțarea proiectului.

Ideea construirii unui astfel de tunel feroviar i-a aparținut unui sultan al Imperiului Otoman, dar la acea vreme, în 1860, nu exista tehnologia necesară pentru punerea ei în practică. S-a ocupat de acest lucru premierul turc Recep Erdogan, care spera să scape Istanbulul de traficul aglomerat de când ocupa funcția de primar.

Construcția tunelului, botezat Marmaray, a început în 2004. Muncitorii au săpat în pământ până la o adâncime de 62 de metri. Au întrerupt, la un moment dat lucrările, din cauza unor descoperiri arheologice din epoca bizantină.

Potrivit BBC, constructorul s-a asigurat că tunelul nu va avea de suferit în urma cutremurelor, mai ales că se află într-o zonă predispusă la seisme.

‘Tunelul poate rezista unui cutremur cu magnitudinea de 9 grade. Dacă te afli la epicentrul unui seism de o asemenea magnitudine vei simți doar o ușoară zgâlțâitură, în timp ce la suprafață vor fi distrugeri majore’ a precizat constructorul.

Tunelul feroviar are o lungime de aproape 14 kilometri, dintre care 1,4 kilometri pe sub strâmtoarea Bosfor. Distanța dintre partea europeană și cea asiatică a orașului Istanbul va putea fi parcursă în doar câteva minute. Potrivit estimărilor, 1 milion de pasageri vor folosi zilnic acest tunel. Construirea sa a costat 3 miliarde de euro.

Proiectul prevede și construirea unui tunel pentru mașini care va fi gata în 2015 și va încuraja schimbul de mărfuri între Asia și Europa.

Pentru a traversa strâmtoarea Bosfor, locuitorii din Istanbul erau nevoiți să folosească feriboat-ul sau să treacă pe cele două poduri, extrem de aglomerate.