Confidenţialitate

Titlului unui roman, transformat într-o frază asemănătoare titlurilor din tabloide

O librărie din statul american Dallas a transformat titlurile unor romane clasice ale literaturii universale în clickbait-uri, în cadrul unei iniţiative insolite ce a fost demarată pentru a stimula lectura, informează BBC.

Iniţiativa a fost denumită ”litbait” şi se bazează pe un principiu destul de simplu: transformarea titlului unui roman clasic într-o frază senzaţionalistă, asemănătoare titlurilor publicate în tabloide (”clickbait”).

”Clickbait” este un termen peiorativ ce scrie un anumit tip de conţinut web, creat pentru a atrage un număr mare de internauţi, cu scopul de a obţine venituri cât mai mari din publicitatea online, în detrimentul calităţii şi al acurateţei jurnalistice. ”Clickbait”-ul se bazează pe titluri senzaţionaliste, elemente emoţionale şi fotografii şocante. Scopul unui ”clickbait” este de a-i face pe internauţi să dea click pe acel titlu şi de a încuraja transferul unui conţinut web pe reţelele de socializare. ”Clickbait”-ul exploatează faptul că oamenii sunt curioşi din fire. Un ”clickbait” furnizează suficient de multă informaţie pentru a trezi curiozitatea oamenilor, dar nu îndeajuns pentru a satisface acea curiozitate dacă internauţii nu dau clic pe link-ul asociat.

De exemplu, pe site-ul librăriei The Wild Detectives, internautul care dă un clic pe titlul ”Un britanic a murit după o încercare eşuată de a îşi face un selfie” este trimis în mod automat la textul cărţii ”Portretul lui Dorian Gray”, celebrul roman filosofic scris dfe Oscar Wilde.

Iniţiativa face parte dintr-o campanie de pe reţelele de socializare, cu ocazia National Read a Book Day, care are scopul să-i facă pe internauţi să citească volume tipărite.

Andres De la Casa-Huertas, reprezentat al librăriei The Wild Detectives, a declarat pentru Dallas Observer: ”Obiectivul nu este neapărat acela de a-i face pe oameni să citească, ci mai mult acela de a face cultura lecturii mai atrăgătoare. Cred că e loc de mai bine, pentru a o face să devină mai abordabilă şi mai amuzantă”.

BBC a publicat mai multe exemple de titluri ale unor romane clasice transformate în clickbait-uri de librăria americană.

”Un excursionist a avut parte de cea mai rea călătorie din toate timpurile atunci când un trib de pe o insulă l-a atacat cu excremente” este clickbait-ul aferent romanului ”Călătoriile lui Gulliver”, de Jonathan Swift.

”Renunţaţi să mâncaţi usturoi ACUM. Un român a descoperit un detalii şocante despre usturoi” face trimitere la textul romanului ”Dracula”, de Bram Stoker.

”Acest politician italian îl face pe Trump să pară un sfânt. De ce nimeni nu vorbeşte despre el” este o descriere de tip tabloid a volumului ”Principele”, celebra lucrare a lui Niccolò Machiavelli.

”Când este OK să le stigmatizezi pe mamele singure. Răspunsul ar putea să te surprindă” este clickbait-ul propus pentru romanul ”Litera stacojie”, de Nathaniel Hawthorne.

”O adolescentă l-a păcălit pe iubitul ei şi l-a făcut să se sinucidă. Două familii sunt acum despărţite” este titlul care face trimitere la piesa de teatru ”Romeo şi Julieta”, de William Shakespeare.

”S-a împrietenit cu un urs pe când era copil, iar soarta i-a reunit după câţiva ani. Reunirea lor te va lăsa în lacrimi” este textul de tip clickbait aferent romanului ”Cartea junglei”, de Rudyard Kipling.