Confidenţialitate

STS explică problemele platformei de programare: Sistemul a intrat în funcțiune înainte să fie gata | AUDIO

La solicitatea Europa FM, Serviciul de Telecomunicații Speciale, care a realizat platforma informatică de programare împotriva Covid 19, susține că dezvoltarea sistemului a început abia în luna decembrie a anului trecut, lună în care au și început imunizările.
Asta deși se știa din luna septembrie că vaccinurile vor fi aprobate la finalul anului.
Platforma funcționează cu intermitențe pentru că STS este obligat să facă update-uri permanent.
Pentru Europa FM, STS explică la ce baze de date are acces, baze care cuprind informații despre populație.
STS aduce aminte că strategia de vaccinare împotriva Covid, în care instituția a fost desemnată să realizeze platforma, a fost aprobată abia la finalul lunii noiembrie.
Abia pe 7 decembrie 2020, a avut loc prima întâlnire între echipa de dezvoltare a STS și reprezentanți ai Comitetului Național de Cooordonare a Vaccinării, precizează Serviciul de Telecomunicații Speciale adăugând că termenul de livrare a platformei informatice a fost, inițial, stabilit pentru 15 ianuarie 2021.
Ori, în România, etapa 1 de vaccinare era deja avansată la acea dată și începuse etapa a doua.

Așa că, între timp, termenul de predare a fost devansat pentru 11 ianuarie 2021.
Cum primele vaccinuri au venit deja în țară la finalul lunii decembrei, vaccinarea a început, iar STS a fost obligat să livreze la 28 decembrie o platformă la care încă mai avea de lucrat cel puțin 2 săptămâni, reiese dintr-un document al instituției.
În ceea ce privește problemele întâmpinate de persoanele cu boli cronice la încercarea de a se programa la vaccinare, pe platformă, STS precizează că sistemul informatic interoghează baza de date a Casei Naționale de Asigurări de Sănătate care decontează tratamentele celor cu astfel de boli.

“’Dacă persoana nu se regăsește în evidență, este necesară contactarea medicului cu pacienți cu afecțiuni cronice și furnizarea datelor actualizate de identitate pentru înscriere sau înscriere/programare”, explică Serviciul de Telecomunicații Speciale pentru Europa FM.

Totodată, platforma de programare la vaccinare preia toate informațiile privind centrele de vaccinare (denumire, adresă, număr locuri și alte detalii) din Registrul Electronic Național de Vaccinări (RENV), introduse în prealabil de structurile de specialitate ale Ministerului Sănătății (Institutul Național de Sănătate Publică și Direcțiile de Sănătate Publică).
Iar pentru verificarea identității și calității persoanelor fizice sau juridice care beneficiază de vaccinare potrivit Strategiei naționale de Vaccinare împotriva COVID-19, platforma interoghează bazele de date ale Directiei pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date, Inspectoratului pentru Imigrări, Colegiului Medicilor, Casei de Asigurări, ANAF.

STS mai spune că “’în această perioadă, sunt în curs de implementare noi cerințe operaționale în baza cărora să fie modificată platforma de programare, care să prioritizeze vârstnicii și persoanele vulnerabile, astfel încât pe parcursul unei zile, 25% din programări să fie destinate persoanelor din domeniile esențiale și 75% persoanelor vulnerabile.”’

Europa FM a întrebat STS și câți angajați au lucrat și lucrează la realizarea platformei de programare la vaccinare, dar și câți dintre salariații săi s-au vaccinat până acum, însă nu am primit aceste răspunsuri.

Iată răspunsul integral al STS la întrebările noastre:

“’Platforma https://programare.vaccinare-covid.gov.ro/ a fost dezvoltată exclusiv de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) pe baza cerințelor operaționale formulate de Comitetul național de coordonare a activităților privind vaccinarea împotriva COVID-19 (CNCAV).
De asemenea, STS asigură suportul tehnic de specialitate pentru funcționarea sistemelor și echipamentelor IT&C puse la dispoziția CNCAV și autorităților medicale implicate în acțiunea de vaccinare a populației. Potrivit Hotărârii nr. 1.031 din 27 noiembrie 2020 privind aprobarea Strategiei de vaccinare împotriva COVID-19 în România, STS asigură echipamentele și softurile necesare pentru transmiterea informațiilor, precum și securitatea datelor.
STS este autoritatea de stat desemnată prin lege să pună la dispoziția instituțiilor publice din România o gamă largă de servicii complexe, infrastructuri, rețele și sisteme securizate de comunicații și tehnologia informației. Instituția noastră dispune de specialiști în comunicații, rețele, centre de date și sisteme informatice, dezvoltatori de programe și aplicații sau experți în securitatea informației.
În data de 7 decembrie 2020 a avut loc prima întâlnire între echipa de dezvoltare a STS și reprezentanți ai CNCAV, în cadrul căreia au avut loc discuții preliminare privind cerințele operaționale. În urma întâlnirii, nu au fost formalizate cerințe către STS.
Termenul de livrare a platformei informatice a fost, inițial, stabilit pentru 15 ianuarie 2021, ulterior fiind devansat pentru 11 ianuarie 2021, date la care era estimată livrarea primelor doze. Întrucât acestea au sosit mai repede în țară, la solicitarea CNCAV, pentru a putea fi vaccinate persoanele incluse în etapa I, platforma de programare a fost pusă în producție la data de 28 decembrie 2020.
Precizăm că este un sistem informatic dinamic cu o arhitectură complexă, dezvoltat conform cerințelor operaționale ale CNCAV, actualizate gradual și implementate în cel mai scurt timp.
Platforma de programare preia toate informațiile privind centrele de vaccinare (denumire, adresă, număr locuri și alte detalii) din Registrul Electronic Național de Vaccinări (RENV), introduse în prealabil de structurile de specialitate ale Ministerului Sănătății (Institutul Național de Sănătate Publică și Direcțiile de Sănătate Publică).
Pentru verificarea identității și calității persoanelor fizice sau juridice care beneficiază de vaccinare potrivit Strategiei naționale de Vaccinare împotriva COVID-19, platforma interoghează bazele de date ale celorlalte instituții competente (ex: CNP și acte de identitate la DEPABD, CNP cetățeni străini la IGI, calitatea de medic la Colegiul Medicilor, situația bolnavilor cronic la CNAS, codul unic/codul fiscal la ANAF).
Inițial, platforma integra funcționalități de programare pentru persoanele din etapa I pentru programarea personalului din domeniile sănătății și social, iar ulterior platforma a fost actualizată pentru a se putea programa și categoriile din etapa a II-a.
De asemenea, au fost implementate funcționalități care să permită modalități de înscriere simplificate pentru persoane vulnerabile, medici și angajatori.
Astfel, persoanele cu afecțiuni cronice pot opta pentru următoarele metode de programare:
1. Individual, direct în platformă
2. Prin intermediul unui aparținător – pot fi înscrise și programate maximum 9 persoane incluse în a II-a etapă, prin Adaugă beneficiar
3. Prin intermediul direcțiilor de asistență socială
Prin aceste trei metode, sistemul informatic interoghează baza de date a CNAS pentru validarea afecțiunii. Dacă persoana nu se regăsește în evidență, este necesară contactarea medicului cu pacienți cu afecțiuni cronice și furnizarea datelor actualizate de identitate pentru înscriere sau înscriere/programare.
4. Prin intermediul medicului care are în evidență pacienți cu afecțiuni cronice
Acesta poate înscrie și programa persoane cu afecțiuni cronice sau poate doar să le înscrie, urmând ca acestea să se autentifice pe baza CNP și să se programeze individual. În acest caz, nu este obligatorie interogarea bazei de date a CNAS.
5. Telefonic, în Call Center, la numărul 021.414.44.25
*Pentru oricare dintre variantele de înscriere și programare, persoana deține responsabilitatea legală asupra datelor declarate.

În această perioadă, sunt în curs de implementare noi cerințe operaționale în baza cărora să fie modificată platforma de programare, care să prioritizeze vârstnicii și persoanele vulnerabile, astfel încât pe parcursul unei zile, 25% din programări să fie destinate persoanelor din domeniile esențiale și 75% persoanelor vulnerabile. Modificările solicitate vor fi puse în producție în următoarele zile, după dezvoltare și o scurtă perioadă de testare.
Referitor la numărul persoanelor vaccinate, menționăm faptul că această situație se regăsește în Registru Electronic Național al Vaccinărilor, care nu este gestionat de către Serviciul de Telecomunicații Speciale.”

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Anca Grădinaru