Confidenţialitate

Smiley dă exemplu într-o școală din Rahova: ”Aveţi grijă ce fel de vorbe spuneţi şi ce fel de fapte faceţi, pentru că toate vi se vor întoarce înapoi în viaţa asta”

Smiley oferă un exemplu de implicare în cel mai recent vlog al său, lansat în weekend. Artistul a mers într-o școală din Rahova pentru că Emi are probleme. ”Pentru noi poate sunt probleme mici. Pentru sute de mii de copii sunt cele mai mari”, își începe Smiley povestea, despre Emi, victimă a fenomenului cunoscut sub numele de bullying, adică atacuri, intimidare și jigniri din partea colegilor.

”Nu mai faceti asta, vă rog!” este numele episodului din vlogul lui Smiley care se viralizează rapid. Artistul a ajuns la școală după ce a primit o scrisoare din partea mamei lui Emi în care aceasta povestea prin ce trece băiatul său.

„Toate vorbele urâte pe care vi le spuneţi între voi vă vor costa pe toţi mai târziu. Iar sfatul meu este să fiţi oamenii pe care vă doriţi să-i întâlniţi.

Oameni care să vă spună: Salut, ce mai faci? Eşti bine? Deci, aveţi grijă ce fel de vorbe spuneţi şi ce fel de fapte faceţi, pentru că toate vi se vor întoarce înapoi în viaţa asta. Cu siguranţă. Aveţi grijă unii de alţii!“, le-a spus Smiley colegilor lui Emi.

Cele mai noi date procesate la nivelul Ministerului Educaţiei Naţionale (MEN) pentru anul şcolar 2014 – 2015 vorbesc despre 18.783 de cazuri de violenţă la nivel naţional.

Bullying-ul, într-un grup de copii, este definit în general ca fiind un comportament agresiv, repetitiv, menit să provoace suferinţă și care implică întotdeauna un dezechilibru de putere între agresor și victimă. Spre deosebire de acte și situații singulare de violență/agresiune/excludere, bullyingul este inițiat deliberat, în mod repetat și nu se stinge de la sine. Acesta este şi motivul pentru care este necesară intervenția adulților pentru a identifica motivațiile, tiparele și a lua măsuri în consecință.

În 2016, Salvați Copiii România a lansat primul studiu național cu privire la fenomenul de bullying în școlile românești, în vederea unei mai bune înțelegeri a motivelor care stau la baza acestor comportamente de violență între copii și a dimensiunii acestui fenomen în contextul educațional din România. Studiul a scos în evidență un nivel îngrijorător al prezenței diferitelor comportamente asociate bullying-ului în școli și arată nevoia unei schimbări de abordare a dinamicii relaționale în contextul școlii.

În România, 73% dintre copii afirmă că au fost martorii unei situații de bullying în mediul școlar. 58% au asistat la situații de bullying în propria clasă, 46% în grupul de prieteni, iar 69% în mediul online.

Potrivit unui raport al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS), 17% dintre copiii de 11 ani şi 23% dintre copiii intre 13 – 15 ani au recunoscut că au agresat alţi elevi cel puţin de trei ori în luna anterioară.

Bullying și online pentru copiii români

O treime dintre copiii din România au fost expuși anul trecut la discurs incitator la ură pe internet iar un sfert dintre copii raportează că în ultimul an au fost victime ale cyberbullying-ului, potrivit unui raport EU Kids Online făcut public la începutul acestui an. Aproape un sfert dintre copii raportează că în ultimul an au fost victime ale cyberbullying-ului, un procent aproape dublu față de 2013. Pentru prima data băieții declară într-un procent asemănător cu al fetelor că au avut experiențe negative pe internet. Cea mai mare creștere a experiențelor negative online este raportată în grupa de vârstă 9-10 ani (unde se ajunge la 29%), ceea ce înseamnă o expunere din ce în ce mai timpurie la cyberbullying.