România văzută de documentariști, la Astra Film Sibiu 2017

Astra Film Festival, care se desfășoară între 16 și 22 octombrie 2017, este principala platformă de expunere și un catalizator al celor mai recente producții de film documentar din România. Selecția de documentare românești din programul AFF 2017 se împarte în 3 secțiuni competiționale: România, Student, Shorts.

Breasla cineaștilor, a documentariștilor români vă dă întâlnire la Sibiu în cadrul unui amplu program profesional: DocumentaryTank@AFF (19-21 octombrie), platformă dedicată membrilor industriei cinematografice, care va aduce în Sibiu cineaști autohtoni și europeni pentru 3 zile de networking, sesiuni de masterclass și prezentări despre noile tendințe în producția și distribuția de film documentar. Din cadrul acestui program face parte și Romanian Docs in Progress (21 octombrie), unde autorii a 16 proiecte de film documentar românesc în dezvoltare vor fi prezenți pentru întâlniri cu reprezentanții industriei europene.

Camera documentariștilor pune România sub lupă, chestionează trecutul ei și dezvăluie subiecte necunoscute. România anului 2017 este lider pe piaţa mondială de servicii de videochat si cibersex cu încasări de peste 100 de milioane de euro. Amploarea răspândirii acestei meserii este semnalată de cifre: afacerea înfloreşte în 3.000 de studiori, unde lucrează 100.000 de tinere atrase de un câștig bun. În premieră mondială, Phoenixxx (Mihai Gavril Dragolea), un documentar incisiv și deschis, ne introduce în lumea a două fete tinere și a vieții lor din afara videochat-ului, rutina lor zilnică, contextul familial și orizontul viitorului.

Documentariștii ne-au învățat să privim și să redescoperim, prin schimbarea unghiului de privire și selecție, o altă față a ceea ce credeam că știm. Cineastul Radu Jude în Țara Moartă, un film incisiv prin profunzimea sa minimalistă compus din poze de arhivă voit inofensive, ilustrează pasaje din jurnalul unui doctor evreu care descriu acțiunile anti-semite ale românilor din anii 1930-1940 și atinge coarde sensibile în revizuirea mitului național românesc ne-antisemit.

Ghidați de perspectiva maseurilor autodidacți din stațiune, descoperim microcosmosul Băile Herculane în declin perpetuu postcomunist (Eu sunt Hercule, Marius Iacob) sau orașul minier Petrila, văzut prin perspectiva unor localnici deosebiți și ilustrând reușitele minerului Cătălin Cenușă și ale artistul Ion Barbu (Planeta Petrila, Andrei Dăscălescu). Sau microcosmosul unei familli de romi căldărari din satul Corcova, județul Mehedinți în Ultimul căldărar (Cosmin Bumbuț, Elena Stancu) prinși între munca tradițională, pe cale de dispariție, și migrația în occident ca alternativă de supraviețuire.

Portretul unui sculptor în lemn, din Maramureș, Un film mai puțin vesel, mai mult trist, poetic și sfătos (Cornel Mihalache) este un mozaic al vieții și cugetărilor unui povestitor înnăscut. The side street of Europe (Emese Ambrus) este un road-movie prin Transilvania, o privire în lumea diasporei maghiare, filmul oferă o perspectivă dublă asupra vieții acestor sate și a luptei unei femei de a supraviețui ca actriță.

În Procesul (Claudiu Mitcu), Mihai Moldoveanu, fost ofițer în armata română condamnat la 25 de ani de închisoare pentru o crimă pe care susține că nu a comis-o, își prezintă cazul și oferă spectatorului poziția de jurat într-un caz complicat și controversat. România, marea curățenie (Ruxandra Annonier) prezintă personaje implicate în lupta anticorupție din Romania, atât institutional cât și în cadrul ONG-urilor.

Lista completă de documentare romanești selectate în programul AFF 2017 poate fi consultată pe www.astrafilm.ro.