Confidenţialitate

ROMÂNIA ÎN DIRECT: DIN NOU DESPRE AUTOSTRĂZI 28 IANUARIE 2015

Sunt puține de vorbit în acest an despre construcția de autostrăzi în România, asta pentru că sunt puține autostrăzi în lucru. Ieri Compania Națională de Autostrăzi anunțat rezultatele licitației pentru construirea unei autostrăzi între Câmpia Turzii și Târgu Mureș. Sunt doar 56 km între cele două localități, dar CNADNR a decis să împartă în cinci loturi această distanță nu prea mare, avantajul fiind acela că termenul de finalizare cel mai lung este de un an și patru luni. Cel mai scurt dintre tronsoane, între Câmpia Turzii și Ogra, este de fapt o legătură de 3,6 km cu ceea ce a reușit să facă Bechtel în urmă cu ceva ani din Autostrada Transilvania.

Anunțul făcut de CNADNR este de fapt doar un pretext pentru ca noi să facem o dezbatere ce se cere însă cu necesitate în România, în privința modului în care sunt sau nu sunt realizate autostrăzile. Împărțirea lor în loturi foarte mici de până la 10-15 km, permite angajarea simultană de lucrări, cu mai multe firme, cu o mai mare forță de muncă implicată, dar, firesc, și cu costuri mai mari. Avantajul este cred evident – Termenul mai scurt de finalizare. Dezavantajul este de asemenea cred foarte evident – costul total de realizare al autostrăzii crește. Este normal să coste mai mult o autostrada la care lucrezi mai puțin timp dar cu mai mulți oameni și mai multe utilaje, decât o autostradă pe care o faci de exemplu într-un timp de cinci ori mai lung dar cu număr de cinci ori mai mic de oameni.

Cum noi în România suntem destul de sensibil și în ceea ce privește costurile unei autostrăzi Cred c-ar trebui ca dumnevoastră cetățenii să vă pronunțase în această emisiune pentru care dintre cele două filozofii de realizare a infrastructurii ar trebui să opteze guvernanții noștri. Argumentele pe care o să le aduceți vor vorbi bineînțeles și despre modul în care fiecare dintre dumneavoastră vedea prioritățile acestei țări. De aceea argumentele sunt importante.

Sunați așadar la 0372/069599, pentru a intra în direct și pentru a spune dacă ne permitem să facem autostrăzi mai scumpe dar cu mai mare impact economic, sau dacă suntem prea săraci ca să nu ne calculăm cu atenție banii și să nu întindem construcția unor astfel de obiective pe termene cincinale sau chiar pe decenii.