Confidenţialitate

REPORTAJ / O noapte la muzeu: Ion Bitzan, între omagiile pentru Ceaușescu și avangardă

 Reportaj difuzat în emisiunea „Lumea Europa FM”, duminică, 20 mai 2018, imediat după „Noaptea muzeelor”

Ne-am gândit să vă povestim „aventura” noastră de azi-noapte: am ales Muzeul Național de Artă Contemporană (MNAC) pentru o expoziție dedicată lui Ion Bitzan, un artist plastic cu o creație dublă, expoziție ce poate stârni controverse.

Ion Bitzan (23 august 1924 – 15 septembrie 1997) putea executa la comandă zeci de tablouri-omagii pentru foștii dictatori comuniști Nicolae și Elena Ceaușescu, dar, în paralel, în atelierul său pregătea lucrări de avangardă ( sau, mai degrabă, aliniate avangardei occidentale, pe care se străduia să o urmeze), apreciate atât în țară, cât și în străinătate.

Chiar și cei care l-au acuzat că a făcut servicii regimului și că, altfel, a devenit un preferat al expozițiilor naționale și internaționale, admit că a fost un bun profesor și un artist de nivel înalt.

Între „omagiile” și lucrările la comandă semnate de Ion Bițan și expuse la MNAC se numără „Tovarășul Nicolae Ceaușescu și copiii”, „Secerișul”, „Recolta”, Nicolae și Elena Ceaușescu la inaugurarea noii amenajări a râului Dâmbovița – dar și lucrări-montaj, care ironizau, spre exemplu, carmangeriile de pe vremea comunismului. Au fost recuperate fragmente, cum ar fi „Adidașii de porc” sau lucrarea „Salam”.

Expoziția „Prizonierii avangardei” este deschisă până în data de 27 mai la Muzeul Național de Artă Contemporană.

Facem un tur alături de artistul și criticul de artă Călin Dan, directorul Muzeului Național de Artă Contemporană și de Cristina Cojocaru, istoric de artă, asistent de cercetare la Institutul de Istoria Artei „George Oprescu”, colaboratoare a MNAC.

Un reportaj de Iorgu Ianuși:

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Expoziția a primit numele „Prizonierii avangardei. (O retrospectivă Ion Bitzan)” pentru că povestea lui Ion Bitzan este destinul unei generații, este povestea multor artiști care, sub comunism, realizează jocul dublu, între putere și atelierul propriu, între tehnici neconvenționale în paralel cu pictura tradițională.

Stânga: Cutia cu Splendori, xilogravură, 1970, Colecția Muzeului „Stedelijk” Amsterdam; dreapta: Recolta, ulei pe pânză, Colecția Muzeului de Artă Constanța / Sursa foto: MNAC

Miting pentru pace, 1987 

 

Sânzienele, 1996 – expusă în 1997 în cadrul Bienalei de la Veneția în pavilionul României

 

______________________________________________________________

 

„PRIZONIERII AVANGARDEI. O RETROSPECTIVĂ ION BITZAN”

Expoziție deschisă în intervalul 23.11.2017 – 27.05.2018

Curator: Călin Dan

Asistent curator / Assistant curator: Sandra Demetrescu

Design expoziție / Exhibition design: skaarchitects

Graphic design: Bogdan Ceaușescu

Asistenți de cercetare / Research assistants: Magda Predescu, Cristina Cojocaru

Cu sprijinul: Fundația Ion Bitzan, Parteneri: Muzeul Național de Artă al României, Muzeul Național de Istorie al României, Universitatea Națională de Arte București – UNArte, Muzeul Municipiului București, Muzeul de Artă Arad, Muzeul de Artă Bacău, Muzeul de Artă Brașov, Muzeul Dunării de Jos Călărași, Muzeul de Artă Cluj, Muzeul de Artă Constanța, Muzeul de Artă Vizuală Galați, Muzeul „Molnar Istvan” Cristuru Secuiesc, Muzeul de Artă Satu Mare, Muzeul de Artă Timișoara, Muzeul „Vasile Pârvan” Bârlad, Muzeul de Artă Iași, Institutul de Istoria Artei „George Oprescu”

Ion Bitzan (1924-1997) aparține unei generații de mari talente care și-a manifestat prezența în scurta perioadă de dezgheț a culturii din România (aproximativ 1962-1974), dezvoltând un corpus de lucrări ce pot fi asimilate în linii mari conceptualismului și minimalismului internațional. Cariera lui a fost distinsă prin participări la cele mai importante bienale ale vremii, iar lucrările sale se află în colecțiile unor instituții prestigioase precum MoMA, Kunsthalle Hamburg, Stedelijk Museum Amsterdam. 

În contrast cu alți colegi care fie au emigrat, fie s-au izolat de contextul politic tot mai agresiv, Ion Bitzan a adoptat o strategie opusă – originală și în același timp riscantă. În paralel cu cercetarea artistică asupra istoriei internaționale a artei experimentale, care a rezultat într-o cantitate impresionantă de lucrări, Bitzan a produs imagini de comandă oficială, dedicate regimului comunist și liderului acestuia, Nicolae Ceaușescu. Expoziția își propune să analizeze prin opera lui Ion Bitzan o perioadă plină de umbre și nuanțe, în care inovația artistică și arta cu caracter politic coexistau într-o relație complexă. Muzeul Național de Artă Contemporană