Confidenţialitate

Raluca Cozma, director al Școlii „Ion Ghica” Iași, laureată a premiului „Directorul Anului 2023”, despre proiectele implementate cu fonduri europene și rezultatele lor | VIDEO

Raluca Cozma, director al Școlii „Ion Ghica” din Iași și Georgeta Dendrino – membră în conducerea Asociației pentru Valori în Educație – au fost invitatele lui Marcel Bartic în emisiunea „Academia Europa FM”. Raluca Cozma – laureată a premiului „Directorul Anului 2023” în cadrul Galei pentru premiile „Directorii Anului 2023”, organizată de Asociația pentru Valori în Educație – a vorbit la Europa FM despre proiectele implementate în școala pe care o coordonează, dar și despre impactul proiectelor asupra copiilor. Georgeta Dendrino a explicat cum intră directorii în acest concurs și care sunt criteriile în funcție de care aceștia primesc distincția.

Marcel Bartic: În această seară vreau să vă ofer un exemplu prin care de fapt vom afla că se poate și altfel. Am văzut câteva exemple absolut remarcabile săptămâna trecută la Ateneul Român în cadrul Galei pentru premiile „Directorii Anului 2023”, organizată de Asociația pentru Valori în Educație. Pe scena Ateneului au urcat patru directori de școală care pare că au reușit imposibilul: să atragă fonduri, să-și repare școlile, să le doteze cu tehnologie și să inițieze proiecte educaționale absolut remarcabile. Acum, într-o vreme în care mai toată lumea se plânge că nu sunt bani, așteaptă să li de sea, uite că am văzut niște oameni care și-au luat inima în dinți și s-au apucat pur și simplu de treabă. Au scris proiecte, au venit cu idei, au știut să identifice corect nevoile școlii și au reușit să miște lucrurile în direcția în care trebuie. Se poate și mai treie doar să aflăm cum să multiplicăm modelul acesta de directori în școlile noastre. Pentru asta, însă, vă invit să o cunoaștem pe Raluca Mariana Cozma – director al Școlii „Ion Ghica” din Iași – laureată a premiului „Directorul Anului 2023”. […] Raluca, aș vrea să te rog să ne dai câteva exemple din proiectele pe care ai reușit să le implementezi tu în școală.

„Școala în Siguranță” – primul proiect implementat de Raluca Cozma

Raluca Cozma: „Cu mare drag. Și aș recomanda colegilor mei directori să nu așepte să vină fondurile , ci să se îndrepte ei spre aceste resurse care sunt nelimitate. […] În primul rând, datoria mea a fost să solicit, să aduc la cunoștință autorităților publice locale nevoile școlii și s-au îndreptat și fondurile către noi. O parte consistentă din fonduri a venit de la Primăria Iași după ce foarte, foarte mulți ani școala nu a beneficiat de resurse financiare și da, după cum spuneați, ne-am îndreptat atenția către toate proiectele pe care noi le-am putut accesa.

Pentru că da, este cunoscut faptul că noi, ca școală, nu putem accesa fonduri europene pe infrastructură, dar în același timp în colaborare cu Autoritatea Publică Locală se pot atrage fonduri. Drept pentru care, eu fiind director din 2019 am prins din plin pandemia. A fost o provocare foarte mare pentru noi, ca directori, și vă mărturisesc că primul proiect de foarte mare amploare, de peste 132.000 de euro a fost atunci accesat și vorbim despre „Școala în Siguranță” – unde ne-am dorit mult să achiziționăm tot ce este posibil pentru a fi copiii în siguranță pe perioada pandemiei.

Dar da, mărturisesc că fondurile au venit pe o perioadă mai lungă de timp. Și dacă întrebați de greutatea de a scrie un proiect, nu este ușor, dar recomand, de asemenea, colegilor mei să apeleze la colaboratori, la persoane specializate, la firme specializate. Nu este nicio rușine. Important este ca tu să faci tot ce poți ca directori să aduci fonduri pentru școala ta”.

„Hai afară la învățare”, al doilea proiect implementat de Raluca Cozma

Raluca Cozma: „Ușor, ușor ne-am intrat în ritm și lucrurile au funcționat firesc. Pe de altă parte, mi-am dorit foarte mult pe lângă spații, pe lângă siguranță să aducem în școală și proiecte care să schimbe ceva la copii, să crească stima de sine, să-i îndrepte spre educație și ce poate fi mai potrivit decât un proiect pe educație non-formală. Am crezut mereu în puterea educației non-formale și de transferul acesteia în educația formală, drept pentru care am accesat și proiectul „Hai afară la învățare” – un proiect foarte drag mie cu aproape jumătate din cadrele didactice implicate, experți și aproximativ o treime din elevi din școală implicați – un proiect de peste 100.000 de euro unde suntem în parteneriat cu un ONG și o altă școală din mediul rural – pentru că ne-am dorit ca experiența să fie variată și valoarea proiectului este de peste 300.000 de euro pentru cei trei parteneri”.

Acreditarea Erasmus, al treilea proiect important implementat de Raluca Cozma

Raluca Cozma: „Acreditarea noastră Erasmus este o mare bucurie pentru noi. Știm că infuzia proiectelor europene la nivelul județului Iași este una destul de mare și ne bucurăm din suflet că am reușit această acreditare pe o perioadă 2023 – 2027, unde avem 36 de cadre didactice și 62 de copii care vor face schimburi de experiență cu copiii și cu educația din spațiul european”.

Schimbările observate în școală în urma implementării proiectelor

„Cred că cea mai mare diferență o resimt în bucuria copiilor de a venit la școală. Acest proiect de care vă spuneam – Hai afară la învățare – pe care ei îl definesc pe scurt POCU pentru că le este mai ușor, a adus schimbare în atitudine, în primul rând. Și faptul că ei înșiși au generat activități. Ei eu descoperit că noțiunile teoretice învățate la clasă nu trebuie să fie atât de mult detestate. Noi le-am arătat că nu degeaba învățăm, pentru că asta ne-am dorit mult prin acest proiect, să ducem noțiunile teoretice în concret și în viața de zi cu zi”, a spus Raluca Cozma la Europa FM.

„Este adevărat, ne dorim copii cu psihic puternic, dar fără doar și poate ne dorim și performanță, ne dorim și reușită. Anul acesta am avut o promovabilitate foarte bună, note bune ale copiilor, copii admiși la colegiile de top din județul Iași. Și ne mândrim și cu abandon aproape 0: 0,03% – un singur copil, din păcate, a trebuit să meargă la a doua șansă, dar l-am îndrumat în acea direcție, pentru că este foarte important de a continua studiile în orice fel este posibil”, a mai spus Raluca Cozma la Europa FM.

Care este scopul Galei pentru premiile „Directorii Anului 2023”?

Marcel Bartic: Sunt 7 ani de când organizați Gala Premiilor Directorul Anului…

Georgeta Dendrino: „Din 2017”.

Marcel Bartic: Este interesant de povestit de ce v-ați înhămat la treaba aceasta, pentru că nu este foarte simplu. Care sunt criteriile în baza căror acordați aceste premii și care ar trebui să fie finalitatea acestui demers?

Georgeta Dendrino: „Cred că cineva trebuia s-o facă. Și, iată, un grup de oameni din domeniul privat s-a reuniut că trebuie să facem ceva pentru ca în viitor să avem în companiile noastre resursa umană pe care ne-o dorim și este foarte ușor să te plângi. Toată lumea se plângea… Și noi ne-am înhămat la acest proiect și vrem să aducem în lumina reflectoarelor pe acești oameni care mișcă lucrurile în educație. […] Exemplele pe care noi le avem sunt de oameni creativi, voluntari, cu foarte multă energie și genul de gândire antreprenorială și care nu se dau la o parte când este greu. […] Și ați spus despre criterii: partea de înscriere și de jurizare a durat câteva luni până am ajuns să decidem care este directorul anului.

De fapt, noi am dat patru premii: Directorul Anului pentru Egalitate de Șanse, pentru Antreprenoriat și pentru Inovație și am ales dintre finaliști pe Directorul Anului. Deci nu a fost cineva care a aplicat doar pentru premiul acesta. Iar marele premiu de Director al Anului pe care l-a obținut doamna este acordat acelui director care surprinde prin calități de leadership, viziune și rezultate remarcabile care fac o diferență pentru copii, pentru că până la urmă acolo trebuie să avem un impact”.

Urmărește aici întreaga emisiune „Academia Europa FM” cu Marcel Bartic, Raluca Cozma și Georgeta Dendrino

Sursa foto: Europa FM

Citește și: Digitalizarea în școlile din Ciugud și Curcani: Cum a fost implementată tehnologia la clasă și care a fost impactul asupra elevilor | VIDEO