Proteste în sistemul de învățământ. Sindicaliștii pichetează zilnic Ministerul Educației | VIDEO
Sursa foto: Federația Sindicatelor din Educație
Au început protestele în sistemul de învățământ din România. De azi până miercurea viitoare, sindicaliștii din educație pichetează în fiecare zi Ministerul Educației, nemulțumiți de măsurile luate de ministrul Educației în contextul reformei din sistem.
În fața Ministerului Educației s-au adunat peste 100 de sindicaliști din mai multe județe ale țării. Ei cer demisia lui Daniel David pe care îl acuză că a lovit în sistemul de învățământ și în salariații acestuia. ”Viitorul este în clase, nu-l distrugeți cu legi stupide”, ”Legea 141/2025 = falimentul Educației” sau ”Domnule ministrul, avionul dumneavoastră urmează să decoleze” sunt câteva dintre mesajele inscripționate pe pancartele cu care au venit protestatarii.
Liderul Sindicatului Democratic Învățământ din Arad, Dănuț Ieneșescu, spune că una dintre marile nemulțumiri o reprezintă lipsa de interes a ministrului Daniel David să discute cu cei din sistemul de învățământ și că nu a evaluat corect impactul măsurilor adoptate asupra sistemului.
”Ceea ce domnul ministru afirmă, că nu vor fi diminuate salariile, nu va exista personal didactic de predare fără normă didactică, sunt minciuni. Dânsul să vină să facă o analiză alături de noi, partenerii de dialog social, să vedem ce se întâmplă. Ar fi bine să retragă acest pachet de măsuri pentru că va scădea nivelul calității educaționale a viitorului acestei țări” a declarat Dănuț Ieneșescu pentru Europa FM.
Protestele sunt organizate de Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” și Federația Națională „Alma Mater”.
Într-un comunicat comun, cele trei federații își exprimă revolta împotriva prevederilor Legii nr. 141/2025 referitoare la sistemul educațional pe care o consideră profund antisocială și care a fost publicată în Monitorul Oficial.
„Dând dovadă de cinism și iresponsabilitate, Guvernul Bolojan provoacă în învățământ o criză fără precedent în ultimii 35 de ani, având în vedere că aceste măsuri înseamnă, practic, reorganizarea a o bună parte a învățământului preuniversitar, într-un interval de timp de aproximativ o lună. Grav este că toate aceste măsuri au fost luate, din condei, fără să se facă, așa cum era firesc, un studiu de impact. Ministrul Educației și Cercetării, domnul Daniel David, ar fi trebuit să aibă tăria, să-l atenționeze pe Prim-ministrul Guvernului României, domnul Ilie Bolojan, că sistemul de învățământ este unul complex, iar salariații acestuia nu sunt doar niște simple obiecte de inventar, ci sunt ființe umane care nu pot fi discreditate și umilite, așa cum procedează acum guvernanții”, se arată în comunicatul de presă.
Care sunt măsurile cu care sindicaliștii nu sunt de acord
- Creșterea normei didactice de predare cu 2 ore – acesta este măsura cu consecințele cele mai grave asupra cadrelor didactice. Realitatea din majoritatea școlilor ne arată că vor fi profesori titulari care vor intra în restrângere de activitate și profesori suplinitori calificați care, foarte probabil, nu își vor mai găsi un loc de muncă. Referitor la profesorii titulari, există riscul major ca aceștia să nu-și mai primească salariile întregi, asta pentru că va fi imposibil să li se asigure norma completă de 20 de ore. A le acorda acestora „șansa“ de a primi 2 ore, pentru completare, la distanțe apreciabile este cinism. Este posibil ca cheltuielile pentru navetă să fie mai mari decât contravaloarea celor 2 ore. De asemenea, mărirea normei de predare va însemna mărirea sarcinilor de muncă, pe lângă celelalte îndatoriri profesionale, ceea ce va conduce la creșterea presiunii psihice. Totodată, este complet greșit și faptul că a fost eliminată facilitatea de a se diminua, cu 2 ore, norma de predare pentru profesorii care au gradul didactic I și o vechime peste 25 de ani. În timp ce în multe țări, norma didactică de predare pentru profesorii cu vechime este diminuată chiar la jumătate, restul orelor fiind dedicate pentru a îndruma profesorii tineri, la noi nu mai este nici o diferență între un profesor debutant și unul care este la final de carieră.
- Comasarea a sute de unități de învățământ – va conduce la concedieri de personal didactic auxiliar și chiar administrativ.
- Creșterea efectivelor de elevi în clasă – va conduce la revenirea la efectivele de elevi/preșcolari „istorice“ și, evident, la comasări de grupe/clase, având drept consecință scăderea calității actului educațional și reducerea numărului de posturi/norme.
- Scăderea dramatică a tarifului pentru plata cu ora – va conduce la imposibilitatea atribuirii orelor rămase libere în regim de plata cu ora, din cauza remunerației derizorii (scăderea cu peste 50% a tarifului orar). Se va ajunge la situația aberantă ca o oră prestată de un profesor la început de carieră să fie plătită la fel cu tariful orar al unui muncitor necalificat. Sunt specializări și discipline deficitare în resursa umană. Cine va presta aceste ore, în regim de plata cu ora?
- Creșterea obligației de catedră pentru directori și inspectori – va conduce la imposibilitatea practică și obiectivă de desfășurare a activității de către personalul de conducere, de îndrumare și control (atât activitatea la catedră, cât și cea specifică funcției).
- Subfinanțarea învățământului superior din România, prin neactualizarea costului standard pe student echivalent, decizie care poate conduce la concedieri colective sau chiar la închiderea unor universități.
- Subfinanțarea instituțiilor de cercetare, în actualul context geopolitic european, prin neactualizarea costurilor necesare pentru resursa umană și utilități, pentru menținerea și dezvoltarea infrastructurii, instituții de importanță deosebită pentru buna funcționare a educației și cercetării.
- Subfinanțarea bibliotecilor centrale universitare, prin neactualizarea costurilor cu resursa umană și utilități, instituții de importanță deosebită pentru buna funcționare a Educației.






