Confidenţialitate

Obiecte cu poveste: IAR 317 Airfox, elicopterul de atac românesc – AUDIO

Spre deosebire de celelalte state comuniste din regiune, România nu a avut în perioada respectivă elicoptere de atac. Totuși, în locul achiziției de elicoptere de atac sovietice, România a încercat să își construiască propriile aparate.

Așa a apărut IAR 317 Airfox, altfel spus, “Vulpea Aerului”. De fapt, un prototip construit la Brașov la jumătatea anilor ’80. Aparatul se află acum la Muzeul Aviației din București.

În 1985, în primăvară, era considerat apt de zbor și apt pentru teste. Inclusiv teste cu armament. Prin urmare, a fost trimis la expoziția aeronautică de pe aeroportul Le Bourget, din Paris.

A ajuns acolo în zbor și tot așa s-a întors. A stârnit interesul vizitatorilor pentru că nu se știa că România este interesată să fabrice elicoptere de atac.”, spune muzeograful Sorin Turturică.

“Vulpea Aerului” folosea motorul de pe mai vechiul elicopter de transport Alouette și prin urmare, nu depășea cu mult 200 de kilometri pe oră. Așadar, destul de puțin pentru un elicopter de atac. Proiectul a fost abandonat și ultimul zbor al prototipului IAR 317 Airfox a avut loc în Decembrie 1989, la Revoluție.

Aparatul a survolat Brașovul, dar cum militarii nu îl cunoșteau pentru că nu semăna cu niciun elicopter aflat în dotarea Armatei Române, au deschis focul. “Vulpea” s-a întors în siguranță la uzina de unde a decolat și mecanicii au descoperit urmele mai multor gloanțe de calibru mic.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.