Confidenţialitate

O româncă, blocată în weekend pe Aeroportul din Istanbul: ”S-au tras focuri de armă în fața noastră”

Sute de români au fost blocați în acest weekend pe aeroportul Ataturk din Istanbul, după lovitura de stat eșuată. Compania aeriană Tarom a efectuat mai multe zboruri în weekend pentru a-i aduce pe români acasă.

Unul dintre românii blocați pe aeroportul din Istanbul este Roxana Delcea. Aceasta a plecat vineri seară împreună cu doi prieteni din București, cu destinația Tunisia. Cei trei aveau escală în Istanbul.  Nu au mai apucat însă să ia avionul către Tunisia. În momentul în care au aterizat la Istanbul, vineri noapte, armata turcă a ocupat aeroportul, iar apoi toate cursele au fost suspendate.

”În Istanbul am ajuns la ora 23.30 (n.r. vineri, 15 iulie), la cinci minute după ce armata ocupase aeroportul. În avion era un oficial de la Tarom, noi eram cu Turkish Airlines. La un moment dat, după ce a aterizat avionul (n.r. cursa București – Istanbul) acesta a primit un telefon, iar primele cuvinte pe care le-a spus în avion au fost ”este lovitură de stat”. Apoi ni s-a spus că nu avem voie să coborâm din avion, pentru că armata a ocupat aeroportul.”, a mărturisti Roxana pentru Europa FM.

”Noi mergeam în Tunisia și aveam o escală de 7 ore în Istanbul. Am stat aproximativ o jumătate de oră în avion. Apoi ni s-au deschis ușile și ne-au cerut să mergem în tunel, pentru că armata blocase toate intrările în aeroport cu tancurile. La controlul de pașapoarte, când în fața mea mai erau două persoane, au venit cei de la armată. Au intrat în ghișeele polițiștilor de frontieră și s-au așezat în spatele lor cu armele, apoi au început să se uite pe pașapoarte.”

Informațiile erau contradictorii, lumea era confuză, inclusiv unii militari mai tineri păreau că nu știu ce fac, a mai spus românca.

”La scurt timp, oamenii au început să strige ”se trage, se trage!”. Atunci am intrat în panică. Cei de la armată au ieșit din ghișeele respective și s-au așezat toți în poziție de tragere. Noi eram panicați că nu știam ce se întâmplă. Au început să tragă în aer, dar nimeni nu a fost rănit. În momentul acela ne-am pus toți pe burtă, polițiștii de frontieră s-au ridicat și au început să țipe ”toată lumea la pământ, pe burtă”. Am început să ne târâm în spatele ghișeelor, să fim oarecum la adăpost.”

Roxana povestește că militarii s-au calmat pentru câteva minute.

”Au început alte focuri de armă mult mai agresive, mult mai multe. Au fost un al doilea moment de panică în care ne-am ascuns toți pe unde apucam. În cele din urmă am trecut de control și am plecat într-o altă parte a aeroportului. Toată lumea mergea pe lângă perete. Am ajuns într-o zonă de cafenele, unde erau mai mulți turiști care mergeau în vacanță. Am stat vreo două ore acolo, până când s-a auzit un zgomot ca și cum ar decola un avion. Am zis că dacă au început să decoleze avioanele, totul revine la normal. Nu am apucat să zic mai multe că am auzit o bubuitură. Toată lumea striga „bombă!”. Un rus de vreo doi metri m-a tras după o tejghea, să fim la adăpost. Ulterior ni s-a spus că s-a tras într-un elicopter.”

Toate aceste lucruri s-au întâmplat vineri noapte.

”Tot atunci au venit cei de la securitate din aeroport și ne-au băgat undeva la subsol. Am crezut atunci că se dă cu bombă în aeroport. Singurul lucru pe care mi-l doream era să mă întorc acasă. Am stat acolo, la subsol. Cei de la aeroport ne-au adus ceaiuri și mâncare. După ce s-au mai liniștit apele am ieșit afară. Erau mulți oameni cu steagul Turciei și făceau turul aeroportului. Toată lumea aplauda, dar nu știam ce spun.”

Primii români, între care și Roxana, au revenit în țară sâmbătă noapte cu un avion Tarom. De altfel, compania a operat mai multe curse Istanbul – București în acest weekend.

”Am stat în aeroport 28…29 de ore, până sâmbătă noapte la ora 03 când au venit cei de la Consulatul României în Turcia și reprezentanții Tarom. Am schimbat biletele și ne-am întors cu o cursă specială Tarom.”, a mai declarat Roxana Delcea.