Confidenţialitate

NEVERSEA 2018: Cum își construiește Constanța un brand turistic

Reportaj de Iorgu Ianuși

După modelul Sibiului și Clujului, Constanța este al treilea oraș al României care ar putea simți un suflu nou ca urmare a unui festival de amploare. 

NEVERSEA, fratele mai mic al UNTOLD,  va fi organizat între 5 și 8 iulie anul acesta. Cu 100 de artiști, anul trecut a atras peste 153.000 de vizitatori, inclusiv turiști din toată lumea.

Evenimentul se traduce pentru Constanța în 20 de milioane de euro bani rămași în oraș în sezonul estival 2017 precum și o stimulare a afacerilor din servicii – cazare și restaurante. Și nu numai. La fel cum se întâmplă cu UNTOLD la Cluj-Napoca și – deja o tradiție – cu Festivalul Internațional de Teatru la Sibiu.

Bogdan Buta, managerul fenomenului UNTOLD și al „fratelui” mai mic de la Marea Neagră, „Neversea”, primarul Constanței, Decebal Făgădău,  Eduard Chereji, director de marketing pentru festivalul NEVERSEA & sociologul Barbu Mateescu – construiesc împreună un răspuns la întrebarea „E suficient ca un eveniment de amploare, în mijlocul sezonului estival, să stimuleze dezvoltarea?” – într-un reportaj realizat de Iorgu Ianuși:

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

O călătorie a gândului și spiritului spre o insulă misterioasă, aflată în apele Mării Negre, unde ar putea obține tinerețea fără bătrânețe. 153.000 de oameni au fost atrași anul trecut, pe plajele Constanței, de legenda NEVERSEA. Dacă nu au reușit anul trecut să o întâlnească pe Yana, protectoarea mărilor, mai fac o încercare anul acesta…

Autoritățile constănțene au înțeles, după prima ediție NEVERSEA, că un festival de amploare dă bine pe cartea de vizită a unui oraș, mai ales a unuia cu deschidere la mare, extrem de vizitat de români și, în ultima vreme, de mulți străini. Nu atât de mulți ca în Bulgaria, dar …

Ediția NEVERSEA 2018 se anunță și mai mare: se estimează că numărul turiștilor va crește simțitor.  Festivalul a presupus anul trecut o mobilizare de amploare: 7 scene între Plajele „Modern” și „Trei Papuci”, zonele pentru public și cele destinate altor activități, sute de polițiști și agenți de poliție locală & jandarmi mobilizați, alături de peste 100 de pompieri, paramedici și voluntari, două spitale mobile,etc. Totul – pentru un flux de zeci de mii de turiști în fiecare zi de festival.

Pentru hotelieri și patronii de restaurante a însemnat o creștere nesperată a încasărilor. În medie, o persoană care a ajuns la Constanța în perioada festivalului a cheltuit 300 de euro pentru cazare, mâncare și alte cumpărături. Câștigul din plin sezon ar trebui să se vadă, cu timpul, și în infrastructură, speră organizatorii NEVERSEA.

E suficient, însă, ca un eveniment de amploare, în mijlocul sezonului estival, să stimuleze dezvoltarea? Dacă vrei creștere, tu, autoritate locală, trebuie să ai grijă la câteva elemente care te pot transforma într-un punct de atracție nu numai vara sau nu doar în timpul unui festival, când e nevoie de mână de lucru – explică sociologii.

Existența unui aeroport local a însemnat dezvoltarea mai multor orașe – și stagnarea unora cu potențial turistic enorm.

Aerportul de la Mihail Kogălniceanu ajută Constanța, dar și distanța nu foarte mare de București – spun organizatorii  NEVERSEA.

Dacă ne uităm pe cifre și pe numărul de vizitatori străini, unul dintre cele cele mai vechi orașe de pe actualul teritoriu al României, Constanța, pare să fi pierdut cursa pentru turiști străini, câștigată de mult de stațiunile din Bulgaria.

Atracția pe care festivalurile precum NEVERSEA o au asupra vizitatorilor din toată lumea poate relansa această cursă. Pentru că atuurile se mai și construiesc: cu optimism, fiind gazde bune și cu investiții în infrastructură, constănțenii își pot construi singuri un brand turistic, cum nu a reușit niciun ministru al Turismului să le ofere.