Confidenţialitate


Henri Coandă, românul care a inventat avionul cu reacție


Henri Coandă, românul care a inventat avionul cu reacție

Seria oamenilor care au făcut România modernă continuă la Europa FM. Astăzi aflăm povestea celui care a inventat avionul cu reacție: Henri Coandă.
Puțini sunt oamenii care au curajul să viseze, dar și încă și mai puțini sunt cei care au curajul să își pună în aplicare visele. Printre ei, Henri Coandă, inventatorul avionului cu reacție, omul care a revoluționat felul în care omenirea a ajuns să călătorească.

Henri Coanda s-a născut în 1886, la București. Tatăl său era generalul Constantin Coandă, care pentru o scurtă vreme, a fost prim-ministru al României la sfârșitul Primului Război Mondial.

În mod normal, și Henri Coandă urma să aibă o carieră militară. A terminat “Școala de ofițeri de artilerie, geniu și marină” din București și pentru puțin timp, a fost încadrat ca ofițer al unui regiment de artilerie. Henri Coandă nu era făcut pentru o viață cazonă și mulțumită tatălui său, generalul Coandă, reușește să părăsească armata. Primul lucru pe care l-a făcut după lăsarea la vatră a fost să plece într-o călătorie cu mașina până în Tibet. Cu totul, a parcurs ceva mai mult de 5.000 de kilometri.

La întoarcere, s-a înscris la abia înființata “Școala superioară de aeronautică și construcții” din Paris, pe care a terminat-o în 1910, ca șef de promoție.

De fapt, 1910 a fost un an de cotitură pentru Henri Coandă. Atunci și-a început cariera de inventator și a construit primul avion cu reacție din lume. Printre cei care l-au ajutat să obțină fondurile și aprobările de tot felul s-a numărat și Gustave Eiffel, cel care a construit celebrul turn din Paris. Apoi, vreme de peste jumătate de secol, Henri Coandă a construit diferite tipuri de avioane în Franța și Marea Britanie și după multe insistențe din partea Partidului Comunist, s-a întors în țară în 1969.

A pus bazele “Institutului de creație științifică și tehnică” și multumită lui Coandă, România a primit dreptul de a produce sub licență Rolls Royce, motorul pentru I.A.R. 93 Vultur, primul avion de luptă românesc. Din păcate, Henri Coandă s-a stins din viață la numai 3 ani după întoarcerea în țară. Pe finalul vieții, lucra la un tren de mare viteză care urma să circule în tuburi de mari dimensiuni. Acesta ar fi urmat să ajungă la viteze de peste 500 de kilometri la ora, pe baza diferenței de presiune din tuburile respective.

După moartea lui Coandă s-au făcut mai multe teste încununate cu succes, dar proiectul a fost abandonat din lipsă de fonduri.


Ultimele stiri
Program extins pentru ambulatoriile de specialitate. Rămân deschise până la ora 20:00, acolo unde există adresabilitate și capacitate

Ursula von der Leyen anunță amânarea semnării acordului Mercosur, pe fondul protestelor violente ale fermierilor la Bruxelles

Un deţinut a evadat de la Penitenciarul Poarta Albă. Bărbatul este condamnat la patru ani și șapte luni…

Actorii britanici refuză să fie folosiți ca modele pentru crearea actorilor digitali, ca răspuns la avansul inteligenței artificiale…

Guvernul a prelungit și în 2026 cumulul pensiei cu salariul, cu prioritate în Educație și Sănătat. Ministrul Sănătății:…

Daniel Șandru, directorul IICCMER: Dacă Ceaușescu ar candida astăzi, ar fi votat de peste 50% dintre alegători

Dâmbovița: Un bărbat care își abuza copilul a fost reținut în urma unei campanii de informare a Poliției…

Constanța: Florin Mitroi și-a dat demisia din funcția de președinte al Consiliului Județean | AUDIO

Tăiate de pe lista inițială a Guvernului, stadioanele de sute de milioane de euro continuă să se construiască…

Haos la Bruxelles în timpul Summitului Consiliului European. Mii de fermieri protestează, nemulțumiți de acordul UE–Mercosur