Confidenţialitate

Gabriel Oprea, bănuit de ucidere din culpă în cazul polițistului Bogdan Gigină

Fostul ministru de Interne, Gabriel Oprea, este bănuit de ucidere din culpă în cazul decesului polițistului Bogdan Gigină. Procurorii DNA  au cerut aviz Senatului de începerea a urmăririi penale pe numele lui Gabriel Oprea.

Procurorii au amintit că ”în seara de 20 octombrie 2015, în jurul orei 19, agentul de politie Gigină Bogdan-Cosmin a fost implicat într-un accident de circulație în urma căruia a suferit o hemoragie cranio-cerebrală, consecință a unui traumatism cranio-cerebral și facial cu fractură craniană, leziuni care au cauzat decesul.”

La acel moment, Bogdan Gigină ”făcea parte dintr-un dispozitiv de însoțire al ministrului Oprea Gabriel. Acest dispozitiv, asigurat de către Brigada de Poliție Rutieră din cadrul Direcției Generale de Poliție a Municipiului București, era format dintr-un motociclist rutier (victima Gigină Bogdan-Cosmin) și un echipaj format dintr-un ofițer și un agent de poliție aflați într-un autoturism de poliție rutieră. Acest dispozitiv preceda în trafic autoturismul în care se afla ministrul Oprea Gabriel.”

Procurorii DNA spun că la momentul producerii accidentului, fostul ministru Gabriel Oprea nu avea nicio urgență. El  se deplasa către locuința sa situată în cartierul Cotroceni.

A cerut să fie însoțit permanent de poliție

Mai mult, procurorii DNA spun că fostul ministru Gabriel Oprea a ordonat să beneficieze permanent de un echipaj de poliție rutieră și ca echipajul să fie format ”atât dintr-un autoturism de poliție rutieră (un agent și un ofițer de poliție rutieră), cât și dintr-o motocicletă a poliției rutiere.”

Gabriel Oprea, spun procurorii, avea la dispoziție ”lucrători care aveau atribuții exclusive de însoțire a ministrului, într-o structură permanentă care presupunea asigurarea concomitentă a 3 polițiști pentru fiecare post (două schimburi și o rezervă).”

Polițiștii erau nevoiți să stea tot timpul la dispoziția ministrului, așteptând-l după fiecare deplasare în imediata apropiere a destinației.

Procurorii mai spun că Gabriel Oprea realiza în medie aproximativ cinci deplasări zilnice pe parcursul cărora era însoțit de echipaje ale poliției rutiere.

”Numărul total al acestor misiuni este de aproximativ trei ori mai mare decât cele realizate în aceeași perioadă pentru însoțirea președintelui României și de aproximativ două ori mai mare decât cel corespunzător prim-ministrului, demnitari îndreptățiți la însoțire permanentă conform prevederilor legale.”

Acuzațiile nu se opresc însă aici.

DNA susține că, pentru fiecare deplasare a lui Gabriel Oprea, mai mulți agenți de poliție erau redirecționați în locurile pe unde trecea fostul vicepremier, afectând astfel traficul rutier în București.

”De exemplu, în seara de 20 octombrie 2015, când s-a produs accidentul, dispozitivul a fost format din 27 de polițiști aflați în intersecțiile de pe traseuÎn acele situații, intersecțiile în care acționau agenții de poliție nu erau alese în funcție de valorile de trafic, iar manevrele de dirijare nu urmăreau optimizarea circulației, ci reducerea timpului de deplasare a demnitarului.”

Totul în condițiile în care numărul de agenți care dirijează traficul în București variază între 60 și 80. Prin urmare, precizează procurorii, polițiștii nu puteau acționa în zonele în care traficul era îngreunat în Capitală, pentru că ar fi trebuit să fie la dispoziția lui Gabriel Oprea.

Așadar, profitând de autoritatea pe care funcția de ministru de interne i-o conferea asupra funcționarilor publici din cadrul acestui minister, ministrul de interne Oprea Gabriel a determinat atât însoțirea sa permanentă cu echipaje ale poliției rutiere, cât și modalitatea de formare a acestor echipaje, respectiv folosirea unei motociclete a poliției rutiere pentru a facilita deplasarea cu viteză a coloanei oficiale astfel formate.”, anunță DNA.

Procurorii menționează că ”existența unei motociclete de poliție care deschidea coloana oficială a ministrului de interne permitea deplasarea cu viteză mare a coloanei, motociclistul fiind în măsură a circula mai repede și a dirija circulația în intersecțiile pe unde avea să treacă coloana ministrului, astfel încât să permită trecerea acesteia în condiții optime de trafic rutier.”

Față de cele de mai sus, se reține că Oprea Gabriel este cel care a determinat, prin încălcarea dispozițiilor legale menționate, prezența victimei Gigină Bogdan-Cosmin ca motociclist într-o coloană oficială, împrejurare în care acesta a decedat.”

Tot procurorii amintesc că polițistul Bogdan Gigină circula în seara zilei de 20 octombrie cu o viteză de 84 km/h, o viteză mare ținând cont că afară ploua. Viteza, potrivit DNA, ar fi fost stabilită chiar de către Gabriel Oprea care le-a spus polițiștilor din coloană ora la care voia să ajungă la destinație.

În ceea ce privește cauza accidentului de circulație constând în viteza de deplasare (84 de km/h) și neadaptarea acesteia la condițiile meteorologice, din probele administrate pe parcursul urmăririi penale rezultă indicii rezonabile că această cauză a fost determinată de către ministrul de interne Oprea Gabriel.”

Din probele administrate rezultă că necesitatea deplasării cu viteze superioare impuse de ministrul de interne a determinat o modalitate de lucru. În acest sens, motociclistul care deschidea coloana oficială trebuia să ajungă în intersecții înainte de restul coloanei, să se asigure că traficul este oprit (dacă este cazul să dirijeze traficul rutier pentru a facilita trecerea coloanei), după care – în momentul apropierii restului coloanei – să se deplaseze cu viteză sporită către următoarea intersecție pentru a repeta acest proces. Acest mod de lucru corespunde și situației de fapt din prezenta cauză când, după ajungerea coloanei în intersecția străzii Știrbei Vodă cu Calea Plevnei, victima Gigină Bogdan-Cosmin a accelerat către următoarea intersecție, cea cu Splaiul Independenței, împrejurare în care s-a produs accidentul soldat cu decesul acestuia.”, mai spune DNA.

Procurorii susțin că au strâns la dosar mai multe probe care arată acest lucru. În plus mai există și două expertize criminalistice și o expertiză tehnică.

”Există indicii rezonabile în sensul că ministrul de interne Oprea Gabriel este cel care a impus, folosindu-se de ascendentul pe care demnitatea deținută i-l conferea și cu încălcarea dispozițiilor legale care reglementează deplasarea coloanei oficiale care îl însoțea, ca deplasarea să se facă cu viteză foarte ridicată, cauză care a contribuit la producerea accidentului rutier care a dus la decesul victimei Gigină Bogdan-Cosmin.”