Confidenţialitate

Dreptul la banking: Cum ne ferim de fraude online

În ultimul an, în România au crescut semnificativ atât numărul plăților online, cât și valoarea comerțului electronic.

Noile reglementări europene intrate în vigoare la începutul anului au îmbunătățit și securitatea tranzacțiilor propriu-zise.

Acum, toate tranzacțiile online cu cardul, realizate pe site-uri sau în aplicații din spațiul economic european, trebuie confirmate prin autentificarea strictă a clienților și utilizarea a cel puțin doi factori din următoarele trei categorii:

1. ceva ce clientul știe (de exemplu, parolă, PIN etc.)
2. ceva ce clientul deține (cum ar fi un card, token sau dispozitiv mobil)
3. ceva ce clientul este (adică autentificarea biometrică cu amprentă sau cu Face ID).

Excepțiile la aceste reguli sunt limitate și privesc doar unele tranzacții cu sume mici, plățile recurente deja aprobate sau unele tranzacții care au trecut analize de risc.

Ca atare, tranzacțiile sunt acum mai sigure, dar asta nu exclude responsabilitatea fiecăruia dintre noi.

Așa cum suntem atenți în ce magazin intrăm și cui dăm banii atunci când ieșim la cumpărături în oraș, la fel, trebuie să fim prudenți și când facem cumpărături online.

Câteva reguli simple ne pot feri de multe necazuri.

De pildă, atunci când o ofertă pare prea bună ca să fie adevărată, atunci probabil că, într-adevăr, nici nu e adevărată. Atenție la chilipiruri, mai ales când presupusul vânzător ne solicită să cumpărăm acum, imediat, ca să nu pierdem ocazia: este posibil ca această presiune să fie o perdea de fum care ascunde o tentativă de fraudă.

O metodă ușoară de a verifica siguranța unui site care vinde ceva este să vedem dacă în bara de adrese apare simbolul unui lacăt închis, iar înainte de numele site-ului, abrevierea https, ceea ce înseamnă, în esență, că site-ul are certificat de securitate cibernetică.

Instalați-vă pe dispozitive o soluție de securitate cibernetică cu reputație – adică un antivirus de bună calitate, care poate identifica și bloca amenințările cibernetice.

Feriți-vă să dați click pe linkurile din mailurile nesolicitate sau care, chiar dacă vin de la cunoscuți, arată neobișnuit. Uitați-vă la adresele web din linkurile respective înainte de a da click pe ele – pentru asta, e suficient să puneți cursorul mouse-ului deasupra linkului, fără să apăsați butonul, și adresa va deveni vizibilă. Linkurile malițioase au aproape întotdeauna alcătuiri și extensii neobișnuite.

Și, evident, niciodată, dar niciodată nu introduceți PIN-ul cardului pe un site, sub orice motiv vi s-ar cere. De asemenea, nu-l oferiți nimănui la telefon – niciun comerciant autorizat și legitim și nicio bancă nu vă vor solicita niciodată pinul cardului.

Plățile electronice sunt mult mai sigure decât cele cu bani gheață. Totuși, dacă ați căzut victimă vreunei fraude online, contactați imediat banca, la numărul de telefon de pe spatele oricărui card, și blocați-l, pentru a evita alte tranzacții neautorizate.

Una peste alta, cu toții avem întrebări când vine vorba de banii noștri. Care sunt ale dumneavoastră? Spuneți-ne pe pagina de Facebook Dreptul la banking și încercăm să le rezolvăm împreună la Europa FM.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.