Confidenţialitate

DEȘTEPTAREA: Amenzi și avertismente pentru cei care se plimbă cu trotinetele pe trotuar

În câteva ore, Brigada Rutieră București a dat ieri, 28 iulie, 16 amenzi în valoare de 2.000 de lei posesorilor de trotinete electrice. S-a întâmplat în cadrul unei acțiuni menite să le aducă aminte celor care folosesc trotinete electrice că nu au ce să caute pe trotuar. 

Conform unei legi care a intrat în vigoare la începutul anului trecut, acestea pot circula pe carosabil și, dacă există, pe puținele benzi pentru biciclete. 

În 2019, în Capitală au avut loc 32 de accidente în care au fost implicate trotinete electrice. Toți conducătorii trotinetelor au fost răniți grav. În 2020, cu toate restricțiile de circulație provocate de pandemie, numărul accidentelor de acest fel a crescut. S-a ajuns la 39 de accidente, cu toți atâția răniți în stare gravă. Tot în 2020, dar în Buzău, un bărbat a murit după ce a fost lovit de o trotinetă electrică. Victor Marin a asistat la acțiunea Brigăzii Rutiere București.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

București, Piața Victoriei. E 9 dimineața și cei care lucrează în zonă se grăbesc să ajungă la muncă. O parte vin cu trotinetele electrice. Doar că nu toți au aflat că n-au voie să circule pe trotuar, în condițiile în care în zonă au fost amenajate și piste speciale pentru trotinete și biciclete. E unul dintre motivele pentru care Poliția Rutieră i-a oprit în mod special pe conducătorii trotinetelor electrice.

– M-a oprit pentru că nu am folosit pista și am tăiat-o pe aici. Nu știu pe cine am pus în pericol, dar practice, nu am respectat regula.

 – Vă așteptați la o amendă?

 – Nu. Mi-a spus că azi îmi dă avertisment. 

– Și trotineta e limitată la 25 de kilometric pe oră, îmi imaginez. 

– 20 sau 25. Nu am umblat la ea. 

– E viteza maximă pentru trotinete. 

– Da. Dar m-au depășit câțiva cu același model, deci erau tunate sau modificate. 

– Asta e problemă. 

– Da, da. (RÂDE)

– În fine, am depășit pista de biciclete. Toți care trec pe aici, o taie direct. Eu am tăiat-o aici, la colț, câțiva metri. 

– Cât de ușor e să mergi cu trotineta la muncă? 

– Cu mașina nu merg, în general. Iar ca timp, trotineta e comparabilă cu metroul. Fac cam același timp. 

– Dacă vrei să mergi doar pe benzile de trotinete și biciclete… 

-Nu! Nu există o legătură coerentă dintr-o parte în cealaltă a orașului. Marile bulevarde ar trebui să aibă toate piste pentru bicicletă. Dar nu e cazul.

–  E dificil să mergi pe banda de biciclete. Pe bulevardul ăsta este pe trotuar. Sunt mulți pietoni pe banda de bicicletă și țipă la tine să mergi pe stradă. Cei din mașină țipă să mergi pe trotuar. Suntem cumva, paria.

Adevărul e că în București, benzile speciale sunt puține, încep de nicăieri și se termină niciunde. Și nici prima bandă a carosabilului nu e foarte sigură pentru cei cu trotineta electrică sau bicicleta. În timp ce polițiștii îi opreau pe cei care (din varii motive) circulau cu trotineta pe trotuar, un pieton a simțit nevoia să intervină.

– Sunt mutat în București de 5 ani de zile, dar nu am văzut niciodată o acțiune a Poliției Rutiere împotriva celor care nu țin cont de viața unui biciclist. Pentru că trec așa… Eu vă spun că săptămâna trecută, la Obor, două mașini, razant, una după alta. Pe mână, cu oglinda. Eu ce să fac? Să mă duc după ei, să le sparg oglinda?

 – Dacă v-au atins… 

– Dacă sun la Poliția Rutieră, sau la 112, sau oriunde mă vor întreba dacă am dovezi. Nu am dovezi.

Și legislația are scăpări evidente. Pe drumurile publice, pot să circule cu trotineta electric (sau bicicleta) cei care au împlinit 14 ani. Până împlinesc 16 ani, sunt obligați să poarte și cască de protecție. După această vârstă, casca devine opțională. Ca și cum cutia craniană s-a dezvoltat suficient și rezistă la impactul cu asfaltul. 

Claudiu Costea, purtătorul de cuvânt al Brigăzii Rutiere București: – Deși avem piste pentru biciclete în această zonă, semnalizate și marcate așa cum trebuie, conducătorii de trotinete, respectiv biciclete nu le folosesc. Acolo unde nu există pistă, legea spune că trebuie să circule pe carosabil, indicat pe prima bandă. Pe trotuar circulă pietonii. Și au fost cazuri care au apărut și în presă în care cei cu trotinete i-au accidentat. 

Reporter: – Pe ce drumuri pot circula trotinetele electrice? 

Claudiu Costea, purtătorul de cuvânt al Brigăzii Rutiere București: – De cel mult 50 de kilometri la oră. Unde e 60 sau peste, nu mai au voie. În 2019, au fost 32 de accidente în care au fost implicate trotinete, cu 32 de răniți grav. E un semnal de alarmă. Iar în 2020, 39 de accidente cu 39 de răniți grav.

Datele se referă doar la București. Cum nu sunt înmatriculate, nu există o evidență a numărului de trotinete electrice din România. În 2019, importatorii estimau că ar fi vorba de peste 100 de mii și între timp, numărul lor ar fi crescut. Cu cât, nu se știe, dar numărul accidentelor în care sunt implicate trotinetele electrice e tot mai mare. În toamna trecută s-a înregistrat și un deces, după ce un bărbat din Buzău a fost lovit de o trotinetă electrică.