Confidenţialitate

De ce nu are România o taxă de poluare? Șeful Gărzii de Mediu: Poate nici nu trebuie să aplici taxe, dacă aplici legea

Octavian Berceanu, șeful Gărzii de Mediu, spune la Deșteptarea României că o eventuală taxă de poluare aplicată șoferilor ar trebuiluată în calcul doar după o analiză amănunțită a factorilor poluatori:

„Ca să faci o evaluare și să aplici o taxă, trebuie să faci niște studii înainte, ca să vezi cum aplici acea taxă ca să aibă o eficiență, un efect vizibil asupra aerului pe care îl respirăm. Până acum, taxele astea nu prea au fost fundamentate. Dacă vrem să aplicăm o taxă vizavi de motorizare, cum s-a mers până acum, dar motorizarea nu înseamnă că măsurăm gazele de eșapament, acolo trebuie mers trebuie mers și văzut cum se face RAR-ul, ITP-ul.”

România nu a reușit însă să aplice o taxă pe poluare, lucru demonstrat de încercările eșuate din ultimii ani. Poate nici nu este nevoie de o astfel demăsură, spune șeful Gărzii de Mediu:

„Aplicarea taxelor la nivelul poluării autoturismelor este cu certitudine un lucru care se întâmplă în toată Europa, acceptat de Uniunea Europeană, la noi nu a fost din raționament politic acceptat vreodată. (…) Dacă ai face o monitorizare foarte bună, poate nici nu trebuie să aplici taxe, dacă tu ai date și aplici legea. În foarte multe orașe există taxe de centru, sau poate să ai niște costuri mai mari când mergi cu mașina într-un anumit interval.”

Pandemia COVID a arătat cât de importantă este combaterea poluării, spune Octavian Berceanu, la Deșteptarea României:

„Avem o mortalitate și o comorbiditate extraordinar de mare din cauza poluării. Covidul a produs mortalitate mare fix în zonele poluate, nordul Italiei este una din cele mai poluate zone din Europa, marile orașe au suferit din cauza comorbidității date din bolile care au la bază poluare.”

Întrebat de Cătălin Striblea dacă ar susține o eventuală taxă de poluare, șeful Gărzii de Mediu spune că este dispus să facă orice pentru a îmbunătăți calitatea aerului din România:

„Orice poate salva vieți în România și îmbunătăți calitatea vieții și a aerului București eu zic că este un <<Da>> și trebuie acceptat de populație. Dar până acolo avem alți factori de poluare și, dacă dăm vina doar pe trafic, înseamnă că nu știm ce se întâmplă.”