De 42 de ani avem unul dintre cele mai frumoase drumuri montane din lume

Astăzi se împlinesc 42 de ani de la inaugurarea Transfăgărăşanului. Drumul are o lungime de 92 de kilometri și este situată la altitudinea maximă de 2.040 de metri.

Este considerat, în unele topuri, cel mai frumos drum montan din lume. Realizat şi cu preţul multor vieţi, a fost inaugurat în 1974 de Nicolae Ceauşescu.

Transfăgărășanul este al doilea drum din România ca înălţime

Şoseaua urcă până la o altitudine de 2.042 m în căldarea glaciară Bâlea, fiind al doilea drum din România, ca înălţime, după Transalpina, care străbate Munţii Parâng din Carpaţii Meridionali şi ajunge până la 2145 m în pasul Urdele.

Unul din tronsoanele cele mai dificile ale Transfăgărăşanului este cuprins între Lacul Bâlea şi Bâlea Cascadă pe o lungime de 13 km.

Odată cu darea în folosinţă din 20 septembrie 1974, s-au mai inaugurat şi două monumente ridicate în cinstea militarilor care au lucrat la construirea şoselei. La cota 1.200, pe versantul nordic se află „Poarta Geniştilor”, iar la cota 1.600 se găseşte „Poarta Întâlnirii”.

A mai durat patru ani până când drumul a fost asfaltat în întregime, pentru ca în 1980 şoseaua să ajungă la stadiul pe care îl cunoaştem astăzi.

Se pare că realizarea Transfăgărăşanului a avut la bază calcule militare.

Nicolae Ceauşescu trăia cu teama că România ar fi următoarea ţintă a URSS, după invazia sovieticilor în Cehoslovacia (în 1968) şi vroia să fie pregătit pentru înaintarea rapidă a trupelor militare româneşti prin nord, fiindcă până la realizarea Transfăgărăşanului, traversarea Făgăraşilor prin acea zonă nu se putea face nici măcar călare.