Cum gestionăm stresul examenelor naționale și ale BAC-ului

Pentru unii elevi, vara nu este doar despre vacanță, ci din contră, sunt stresați din cauza examenelor. Săptămâna aceasta elevii de clasa a 8-a s-au confruntat cu primul examen important din viața lor: evaluarea nationala, înainte de admiterea la liceu.

Uneori, părinții au parcă emoții mai mari și le transmit copiilor temerile lor. De unde vine această presiune? De la profesori sau de la părinți?

Cum să le transmitem copiilor noștri mesajul că o notă mai mică decât cea sperată nu le strică viitorul?

 

Elevii de clasa a 8-a dau evaluarea națională. Este primul examen despre care se spune că le decide următorul pas în viață. Părinții vor doar licee bune pentru copiii lor, și pentru asta e nevoie de note mari.

Uităm însă, că examenele naționale și maturitatea nu înseamnă același lucru. Că viitorul unui copil NU depinde de un liceu, uneori nici măcar de reușita de la BAC. Nu se năruie toată viața din cauza unui examen.  Vrem să ajungă adolescenți care să gândească singuri, să aleagă fără ajutorul nostru, să fie responsabili, dar nu ținem cont uneori de presiunea pe care o punem pe ei.

Judecata părinților și a copiilor este întunecată adesea de importanța notelor, căci asta cere sistemul.

La examenele naționale media examenelor contează în proporție mare, de 80 %, așa că presiunea apasă tot mai greu pe umerii copiilor.

Anul trecut aproape 80 la sută dintre elevii înscriși au promovat examenul de Evaluare Națională, dintre care 440 de copii au luat note de 10, cele mai multe fiind în București, și în judetul Iași. Însă bătalia se dă la sutime, așa că fiecare elev aspiră la o notă cât mai mare.

Părinții, mai stresați decât elevii care dau examenul

Părinții sunt cei mai stresați. Liceul contează foarte mult. Suntem de modă veche și notele contează pentru noi, reflectă ceea ce fac la școală. Copii spun că poate in ziua respectivă nu au fost la fel de concentrați, spune mama unui elev.

Mă sufocă emoția. Viitorul lor ține de un cuvânt gresit la limba romana sau un semn la matematică. Brusc inu mai intră la liceul visat. Am susținu-o altfel: i-am spus că nu te întreabă lumea ce liceu ai făcut, ci mai degrabă ce facultate faci, mărturisește mama unei eleve înainte de examen.

Notele contează. Pentru orice mică greșeală te aruncă înapoi cu 200 de locuri. E păcat ca pentru o mică neatenție sau emoție să coboare pe listă.

În fața unei foi albe de hârtie chiar și cei mai experimentați adulți sau scriitori se pot bloca uneori. Așa că nu este de mirare că un copil de 14 ani simte o presiune enormă în acele două ore de examen, în care simte că nu are voie să greșească.

Însă cum vede un copil de clasa a 8-a acest examen? Îl consideră util pentru viață?  Cum au ales liceul și cât de frică le este de notele pe care le vor primi? Am stat de vorbă cu Sasha, Teodora, Carla și Robert

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Anul acesta elevii de clasa a 8-a au avut de scris la proba de limba și literatura română: o compunere de minimum 150 de cuvinte, în care să argumenteze de ce romanul “Inocenţii” de Ioana Părvulescu aparține  genului epic și o altă compunere în care să prezinte “o întâmplare petrecută într-o cetate”.

Sistemul de evaluare este învechit

Oana Moraru, consultant educațional spune că cerințele acestor examene ar trebui schimbate: suntem blocați într-un sistem care de mult nu se mai încadrează în realitatea societății de azi. Copiii trebuie să învețe să se exprime, să povestească, să-și spună ideile, nu să învețe pe de rost niște comentarii, crede ea.

Dar  statul roman se încăpățânează să nu schimbe modul de testare.

În ultimii ani, sistemul parcă pune și mai multă presiune pe elevi. Începe să îi evalueze încă din clasa a doua, apoi a 4-a, și a 6-a. Dacă în clasele primare se dau doar calificative, dintr-a 5, copii și părinții, se raportează la note.

Și pentru ca elevii să fie pregătiți, sunt trimiși la meditații de părinți. De ce? Nu pentru că elevii ar avea niște lipsuri, ci pentru că profesorii nu mai fac față materiei și numărului mare de elevi la clasă, crede Oana Moraru.

La finalul  clasei a 8-a, media celor 4 ani contează în proporție de 20 %, iar rezultatul primului examen important contează în proporție de 80 la sută, pentru a intra la un liceu bun.

Cum ar trebui ales un liceu?

Dar ce este un liceu bun? La ce se raportează părinții când aleg liceul? Psihoterapeutul Diana Stănculeanu subliniază că părinții încercă să-și protejeze copii de găști rău famate, pe care cred că NU le găsesc la un liceu de top, și uită să îi întrebe și pe copii ce profil vor să urmeze: matematică sau filologie.

Pe parcurs, elevii devin frustrați și abia când ajung în anul I sau II de facultate au curaj să-și confrunte familia și să renunțe la o facultate pe care nici nu și-au dorit-o ei.

Cum să pregătim elevii înainte de examen?

Ce ar trebui să facă și mai ales ce să nu îi spună un părinte copilului înainte de examen ?  Să îi pregătească din timp pe copii de aceste examene și să îi ajute să scape de emoții: să nu să îi streseze mai mult. De exemplu, pot face un banal exercițiu de respirație înainte de examen.

O zi proastă poate însă să dea peste cap între viitorul copilului ? Chiar și elevii cei mai buni pot claca sub presiunea examenului.

La mijlocul acestei luni încep emoțiile și pentru absolvenții de clasa a 12-a pentru examenul de Bacalaureat și apoi pentru admiterea la facultate.

Nu uitați că sfaturile date de psihoterapeutul Diana Stănculeanu sunt valabile și în cazul celor care deși sunt majori în acte, nu înseamnă că își stăpânesc mai bine emoțiile. Sunt poate chiar mai debusolați și au mai multă nevoie de înțelegere și îndrumare din partea noastră, a părinților.