Confidenţialitate

Centru de Excelență pentru elevii din Brașov care merg la olimpiade

Noi oportunități pentru sute de elevi din județul Brașov care au rezultate deosebite la învățătură și care vor să performeze la anumite materii.

Un Centru Județean de Excelență, inaugurat recent la Brașov, îi pregătește pe copii pentru diverse concursuri, dar și olimpiade naționale și chiar internaționale.

Centrul a pornit inițial ca o activitate de voluntariat, la inițiativa unor profesori care au realizat că elevii cu aptitudini speciale au nevoie de o pregătire suplimentară față de ce învață la școală.

”Acest Centru Județean de Excelență vine în ajutorul tinerilor capabili de performanță. Când spun performanță, mă gândesc la concursuri, olimpiade, activități practice de cercetare și chiar publicații. Concret, acest centru pregătește tineri capabili de performanță pentru disciplinele română, matematică, fizică, chimie, biologie, informatică și limbi moderne. Am început cu clasele a cincea, acum suntem la a șaptea. Creștem de la un an la altul cu câte un nivel. Vom ajunge să avem elevi de clasa a 12-a și chiar studenți care continuă activități de cercetare și publicare în cadrul Centrului Județean de Excelență”, a declarat pentru Europa FM, directorul Centrului, profesorul universitar Luciu Alexandrescu.

În cele din urmă, primăria Brașov a găsit un spațiu pentru acest centru, astfel încât elevii să nu mai fie plimbați dintr-un loc în altul. Centrul Județean de Excelență funcționează acum în clădirea Colegiului Nicolae Titulescu din Brașov și s-a transformat într-o instituție publică de învățământ preuniversitar, în baza unui ordin al Ministrului Educației.

”Consider că era necesar un astfel de centru de învățământ, în contexul în care avem foarte mulți elevi de ciclul gimnazial care sunt supradotați, ca să spun așa, au o calitate și o performanță foarte bune în domeniul învățământului. Aveau nevoie de un asemenea centru, unde să se pregătească după orele de curs cu tot ce au nevoie: dotare logistică și profesori care să-i pregătească în diferite domenii de activitate sau la anumite materii”, a spus pentru Europa FM, primarul Brașovului, George Scripcaru.

”Deși acest centru este finanțat doar de municipiu (n.r. Primăria Brașov) sunt elevi din tot județul Brașov, de la Făgăraș, de la Ghimbav, din comunele limitrofe Hărman, Târlungeni, Săcele. Ne-a preocupat foarte mult să le asigurăm resurse acestor elevi pentru că merită, ne reprezintă pe noi și le dăm o șansă să performeze”, a mai spus primarul George Scripcaru.

32 de profesori din învățământul preuniversitar și 3 cadre din cel universitar îi pregătesc pe elevi la materii precum matematică, limba română, fizică, chimie, biologie, informatică şi limbi moderne.

Centrul dispune de toate facilitățile necesare studiilor aprofundate. Sunt 7 laboratoare și sli de clasă, toate renovate și dotate de primăria Brașov. În plus, anumite firme din Brașov au sponsorizat Centrul cu aparatură specială pentru laboratoare, astfel încât elevii să facă experimente.

”Acest centru este ca o unitate de învățământ total separată, unde municipalitatea asigură finanțarea de la bugetul local, în proporție de 100%, plecând de la utilități, plata salariilor pentru profesori și dotarea centrului. Datorită acestei pregătiri, elevii participă la competiții naționale, internaționale, olimpiade. Dincolo de Brașov, ei reprezintă România în aceste competiții internaționale. Chiar dacă sunt elevi și din afara municipiului Brașov, am trecut și peste aceste bariere administrative”, a precizat primarul.

Copiii care provin din județul Brașov sunt aduși de părinți la acest centru. Primăria Brașovului a încercat să obțină sprijinul comunităților din care provin copiii pentru a le asigura transportul în oraș, dar nu a obținut niciun răspuns.

”Nu avem cadrul necesar să ne ocupăm și de această componentă (n.r. să le asigurăm transportul), sper Consiliul Județean sau celelalte unități administrativ-teritoriale (n.r. primăriile) de pe raza cărora sunt acești copii să vină în sprijinul nostru. Acum, e o chestiune opțională din partea dumnealor. Noi am făcut demersurile necesare, dar până acum nu am nicio reacție și am considerat că  nu trebuie să forțăm lucrurile și să ne ocupăm noi, pentru că acești copii merită. Pe mine m-a interesat să le dăm o șansă acestor copii și după aceea să ne gândim la chestiuni administrative”, spuen George Scripcaru.

Anul trecut, peste 250 de elevi, selecționați de Inspectoratul Școlar Județean Brașov, au fost pregătiți de profesori. În acest an școlar numărul lor ajunge la peste 450. Vorbim de elevi din clasele a cincea, a șasea și a șaptea. Elevii ajung să studieze în acest centru în baza unor teste care sunt date la început de an școlar.

Programul de pregătire a fost stabilit pe categorii de vârstă şi de nivel de cunoştinţe, astfel încât spaţiile puse la dispoziţie să fie folosite cât mai bine, fără a afecta însă activitatea şcolară normală a fiecărui elev.

”Este ca un after-school. Noi avem un program deschis care vine în ajutorul tinerilor. Dacă au cursurile dimineață, noi punem orele după-amiază. Adică, ei să aibă timp, pe lângă orele obligatorii la școală, acestea sunt suplimentare pentru domeniul în care doresc să facă performanță”, afirmă Luciu Alexandrescu.

De precizat că la acest centru elevii nu reiau materia de la clasă.

”Spre exemplu elevii care vin pentru matematică nu fac materia care este obligatorie la clasă. Este o pregătire suplimentară peste nivelul clasei. Concret, probleme de matematică, de algebră, de geometrie care s-au dat la olimpiade sau sunt de genul celor care se dau la olimpiade. Elevii nu iau notițe predându-le teoria din manual, ci ei vin cu cerințe de noi aspecte, de nivel ridicat, de olimpiadă. Se utilizează de fapt programa de olimpiadă. La română la fel. Este vorba de gramatică, aspecte suplimentare despre noțiunile de gramatică, care sunt peste nivelul celor care se fac în clasă, la literatură sunt interpretări noi de anumite opere literare, etc.” spune Luciu Alexandrescu.

Ce fac elevii la fizică?

”Fizica spre exemplu, nu se referă numai la prezentarea unor modele teoretice. Acele modele trebuie să aibă un corespondent în aplicații practice. Nu ne limităm doar la anumite experimente pe care le facem ca să justificăm valabilitatea teoriei. Mă gândesc la clasele de ani superiori. Având o aparatură de cercetare, trebuie să realizeze alte lucruri mult mai fine în care să extindă acele observații la reviste de specialitate. Sunt societăți care ne-au sponsorizat în domeniul experimental. Sunt societăți care doresc, ca în viitor, să le rezolvăm anumite aspecte practice în anumite clădiri. Spre exemplu, să rezolvăm o anumită sonorizare a unei clădiri. Și asta nu putem să o realizăm doar făcând un model teoretic, ci și având aparatură în care să vedem situația actuală, care este nivelul de zgomot, modalități de atenuare a nivelului de zgomot, etc.”, a mai spus directorul Centrului de Excelență.

centru-brasov-2