Confidenţialitate

Carmen Lică: Fiecare copil are un ritm propriu de dezvoltare. Trebuie să urmărim progresul unui copil în raport cu el însuși | AUDIO

Carmen Lică – fondator și Director al Centrului Step by Step pentru Educație și Dezvoltare Profesională și Membru fondator al Ready Nation România – a fost invitata lui Marcel Bartic în emisiunea Piața Victoriei de la Europa FM. Ce este educația timpurie și ce reprezintă pentru un copil primele 1000 de zile din viața sa? Carmen Lică a răspuns acestor întrebări și a descris profilul unui copil de de vârstă antepreșcolară, precizând că fiecare copil „are un ritm propriu de dezvoltare”, dar și că „este important să ne uităm cum face copilul progrese în raport cu el însuși, nu în raport cu ceilalți”.

Ce este educația timpurie?

„Educația timpurie se referă la șansa pe care o dăm noi, adulții, fiecărui copil să-și atingă potențialul maxim și această șansă o dăm din prima zi. O dăm chiar înainte, de la concepție, dar să ne ducem la intervalul de vârstă de la naștere la 3 ani care este recunoscut în legislația românească drept educație antepreșcolară.

Educația timpurie înseamnă să răspundem fiecărui zâmbet și fiecărei întrebări din ochii copiilor. Să răspundem fiecărui gângurit și să fim lângă copil în fiecare moment. Educația timpurie înseamnă fiecare interacțiune pe care o avem noi ca adulți – părinți, bunici, educatori – cu copilul, interacțiune care se transformă într-o experiență de învățare într-un context de învățare pentru copil”, a explicat Carmen Lică la Europa FM.

Primele 1000 de zile din viața unui copil

Primele 1000 de zile sunt fundamentale pentru dezvoltarea fiecărui individ. Am avut șansa în ultimii ani, datorită dezvoltării domeniului neuroștiințelor, să aflăm cât de mult se dezvoltă creierul. Am aflat că 80% din structura și arhitectura creierului se dezvoltă în aceste prime 1000 de zile și se dezvoltă din interacțiunile și experiențele de învățare pe care le are copilul în această perioadă. Aceste 1000 de zile și ce se întâmplă cu dezvoltarea creierului copilului sunt ca fundația unei case. Nu o vedem, dar dacă ea este solidă, putem să construim solid și durabil pe ea. Dacă ea nu e solidă, atunci construcția care se vede va avea întotdeauna un factor de risc”, a adăugat Carmen Lică.

Profilul copilului de vârstă antepreșcolară. Ce trebuie să știe un copil până la vârsta de 3 ani

„Este important, înainte să vorbim despre profilul copilului antepreșcolar, să știm că fiecare copil are un ritm propriu de dezvoltare. Este important să ne uităm cum face copilul progrese în raport cu el însuși, nu în raport cu ceilalți.

Progresul și învățarea depind, în afară de fondul genetic și de rimtul de dezvoltare al copilului, de contextul de învățare și de stimularea care i se oferă acestuia, de confortul emoțional, de conexiunea pe care o face cu adultul care îl îngrijește.

Știm că îi place să exerseze de unul singur, că are nevoie de adult să intre în interacțiune cu copiii și să participe în joc. Esențial de menționat, aș spune că jocul este meseria copiilor la această vârstă și jocul este modalitatea prin care copiii învață. Este interesat de copiii din parc, dacă nu merge la creșă sau într-un grup de joacă – de colegii din grupul de joacă. Folosește cuvinte, respectă reguli, intră în dialog cu adultul – un dialog simplu, îi lipsește coordonarea foarte fină, dar participă la jocurile de mișcare – poate să ducă o cană, dar varsă din ea. Poate merge, poate pedala pe o bicicletă adecvată vârstei”, a explicat Camen Lică la Europa FM.

Puteți urmări întreaga emisiune „Piața Victoriei” cu Marcel Bartic și Carmen Lică aici:

Sursa foto: Europa FM

Citește și: Vaccinarea copiilor de 5-11 ani începe pe 26 ianuarie. Valeriu Gheorghiță: Schema de vaccinare constă tot în două doze | AUDIO

Autor: Carmen Zanfir